همشهری آنلاین: مراسم گلباران محل شهادت قربانیان جنایت آمریکا در 12 تیر سال 67 امروز در آبهای نیلگون خلیج فارس در بندرعباس برگزار شد.

golbaran

به گزارش واحد مرکزی خبر 25 سال پیش در چنین روزی هواپیمای ایرباس مسافری ایران به شماره 655 در 12 تیر 65 از بندرعباس به مقصد دبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شده کروز از کشتی جنگنده آمریکایی وینسنس بر فراز آبهای خلیج فارس مورد اصابت قرار گرفت.

در این حادثه همه 290 مسافر بی‌گناه این هواپیما جان باختند.

در میان مسافرهای این هواپیما 39 تبعه خارجی و 66 کودک نیز حضور داشتند.

جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه با گرامی داشت حادثه 12 تیر گفت : از عنایت خداوند متعال است که یاد و نام شهدا در تاریخ و در قلب های ما همیشه ماندگار است.

سردار تنگسیری با اشاره به تکرار نقطه ننگی دیگر در کارنامه سیاه دشمنان اسلام افزود : وقوع این فاجعه و دادن مدال افتخار به ناخدای ناو جنگی آمریکا توهین به انسانیت است.

عزیزی استاندار هرمزگان نیز در این مراسم گفت : ملت بزرگ ایران هر سال با بزرگداشت شهدای حادثه 12 تیر این اقدام جنایتکارانه را به جهانیان بازگو می کند تا همه جهان با ماهیت عوامل پشت پرده این حادثه آشنا شوند.

گرامیداشت شهدای هواپیمای ایرباس با حضور میهمانان داخلی و خارجی

بیست و پنجمین سالگرد گرامیداشت شهدای هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران که مورد هدف ناو جنگی وینسنس ایالات متحده آمریکا قرار گرفت با حضور میهمانان داخلی و خارجی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم وابستگان نظامی پاکستان، هند ، امارات متحده عربی، ایتالیا ، الجزایر، ارمنستان، ژاپن،‌اکوادور، روسیه ، اوکراین، ونزوئلا، چین و تاجیکستان حضور داشتند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و رئیس سازمان هواپیمایی کشور برخی از ابعاد این فاجعه را بیان کردند.

در این مراسم همچنین پیام رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد این فاجعه قرائت شد.

سرتیپ رحیم ممتاز وابسته نظامی پاکستان نیز به نمایندگی از سایر وابستگان نظامی حاضر در مراسم، با ابراز همدردی و تسلیت به بازماندگان شهدا، این حادثه را جنایت بزرگ بشری دانست و گفت: همگان این فاجعه را محکوم می کنند و معتقدیم قربانیان این حادثه دلخراش انسانهای مظلوم و بیگناه بودند.

همچنین در حاشیه این مراسم رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مصاحبه خبرنگار واحد مرکزی خبر هدف از برگزاری این مراسم را واکاوی ابعاد و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این حادثه اعلام کرد.

محمدباقر خرمشاد افزود: هدف ما از یادآوری این حادثه جلوگیری از تکرار آن در جهان و احقاق حقوق شهدا و جمهوری اسلامی ایران است که همچنان گرفتار توطئه ها و تحریم های آمریکاست.

دوازده تیر 1367 ناو جنگی وینسنس نیروی دریایی آمریکا هواپیمای مسافربری ایرباس A300 خطوط هوایی ایران پرواز IR655 را در خلیج فارس مورد هدف موشکی قرار داد که به شهادت 290 زن، مرد ، کودک و افراد کهنسال منجر شد.

کد خبر 221658
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز