سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن برای سومین سال پیاپی بدون حضور فیلمی از ایران در بخش رقابتی این جشنواره، از امروز آغاز به کار می‌کند.

در این دوره اگرچه فیلمسازان ایرانی همچنان از رقابت برای نخل طلا باز مانده‌اند، اما نیکی کریمی که دو سال پیش با فیلم «یک شب» در بخش نوعی نگاه حضور داشت، امسال یکی از داوران بخش فیلم کوتاه است.

علاوه بر این، عباس کیارستمی تنها برنده ایرانی نخل طلا نیز با فیلم کوتاهی که به مناسبت 60 سالگی کن به سفارش برگزارکنندگان این جشنواره ساخته است، در این دوره حضور دارد.

البته ایران در بازار پررونق فیلم کن نیز با فیلم‌های گوناگونی چون به همین سادگی رضا میرکریمی، روایت‌های ناتمام پوریا آذربایجانی و فیلم مستند کارت قرمز مهناز افضلی حضور خواهد داشت.

اما از ایران که بگذریم، امسال 22 فیلم در بخش رقابتی کن حضور خواهند داشت که یکی از آنها یعنی «شب‌های زغال اخته‌ای من» ساخته وونگ کار وای، کارگردان هنگ‌کنگی و رئیس هیات داوران سال گذشته جشنواره کن، امشب به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درمی‌آید.

رئیس هیات داوران جشنواره امسال، استفن فریزر انگلیسی است. همان کسی که در اسکار امسال با فیلم ملکه نگاه‌های زیادی را به خود معطوف کرد و سبب شد هلن میرن بریتانیایی سرانجام به آرزوی دریافت اسکار بهترین بازیگر زن دست یابد، اما هیات داوران فریزر، ترکیب جالبی دارد: اورهان پاموک نویسنده ترکیه‌ای و برنده نوبل ادبیات امسال که یکی از این روزها ممکن است سر از هر جایی درآورد، یکی از 8 عضو هیات داوری کن امسال است.

7 عضو دیگر عبارتند از ماگی شونگ بازیگر هنگ‌کنگی، تونی کولت بازیگر استرالیایی،‌ماریا دومدیروس بازیگر – کارگردان پرتغالی، سارا پولی، بازیگر – کارگردان کانادایی، مارکو بلوچیو، کارگردان ایتالیایی، میشل پیکولی،‌ بازیگر فرانسوی و عبدالرحمان سیساکو،‌ کارگردان موریتانیایی.

جالب آن که رئیس هیات داوران امسال

3 سال پیش از تعداد زیاد فیلمهای هالیوودی در جشنواره کن، به شدت انتقاد کرد و این شیوه کار یک جشنواره اروپایی را شرم‌آور نامید.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که امسال از 22 فیلم حاضر در جشنواره، تنها 3 فیلم از محصولات هالیوود است. هر چند که همان 3 فیلم، احتمالا جوایز اصلی کن 60 را درو خواهند کرد: دیوید فینچر با فیلم زودیاک، کوئینتین تارانتینو با گواه مرگ و گوس ون سنت با پارک پارا نوئید امیدهای اول جشنواره امسالند.

اما حضور امیر کوستاریکا با فیلم این قول را به من بده و برادران کوئن با فیلم مردان پیر بدون سرزمین رقابت را کمی سنگین‌تر و پیچیده‌تر کرده است.

اما بخش غیر رقابتی کن امسال عملا در اختیار امریکایی‌هاست و طبق معمول جنجالی‌ترین فیلم این بخش، مستندی است از مایکل مور درباره سرویس‌های بهداشتی ایالات متحده. به جز مور با فیلم سیسکو، استیون سودربرگ با 13 یار اوشن یکی دیگر از چهره‌های مطرح کن امسال است و فیلم اختتامیه نیز از بین آثار غیررقابتی انتخاب شده است:‌ عصر تاریکی ساخته دیس آرکاند از کانادا‌.

از دیگر بخش‌های کن امسال، می‌توان به بخش کن کلاسیک اشاره کرد که با نمایش آثاری از لارنس اولویه، جان وین و مارلون براندو، از جمله بخش‌های جذاب و پرطرفدار کن محسوب می‌شود.

ضمن آنکه بخش مستند نیز با 4 فیلم براندو، عشق وجود دارد، هرگز عذرخواهی نکن و مرد سینما به عنوان امیدهای اول جایزه نخست، بخش پرباری محسوب می‌شود.

مراسم پایانی شصتمین جشنواره امسال، ششم خرداد (26 می) در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار می‌شود و مارتین اسکورسیزی، یکی از میهمانان ویژه جشنواره 60 و برگزیده سال 1976 با فیلم راننده تاکسی، نخل طلا را به برگزیده خوشبخت هیأت داوران اهدا خواهد کرد.

کد خبر 22117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز