یکتا فراهانی: همه ما بخشی از اوقات خود را در مسافرت سپری می‌کنیم و با توجه به اینکه قصد ما از سفر تجربه اوقاتی خاص‌تر، بهتر و لذتبخش‌تر است، بنابراین بهتر است قبل از حرکت به سمت مقصد نکات لازم را درنظر بگیریم تا بتوانیم هرچه بیشتر از سفر خود لذت ببریم.


به‌عنوان نخستین گام باید ابتدا برنامه‌ریزی صحیحی برای مسافرت خود داشته باشیم. معمولا مسافرت‌های ما با یک پیش‌بینی و برنامه‌ریزی قبلی صورت می‌گیرد، پس چه بهتر که قبل از حرکت به سوی مقصد تمام نکات لازم را مدنظر قرار دهیم. اگر در این برنامه‌ریزی به رعایت نکات بهداشتی، ایمنی و حفظ آرامش توجه داشته باشیم، می‌توانیم بهتر و بیشتر از اوقات خود لذت ببریم.

فراموش نکنید به هر جا که سفر می‌کنید ابتدا از سلامت آبی که می‌نوشید و غذایی که می‌خورید اطمینان داشته باشید زیرا بیماری‌های زیادی با مصرف آب‌های آلوده در کمین شما هستند. بنابراین دقت در انتخاب نوشیدنی و غذای سالم سبب کاهش ابتلا به این بیماری‌ها می‌شود. متأسفانه ظاهر مواد غذایی نمی‌تواند به تنهایی بر سالم‌بودن آنها دلالت داشته باشد اما مصرف مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و بهداشتی می‌تواند از خطر ابتلا به این بیماری‌ها بکاهد.

مسافران باید حتما در مصرف وعده‌های غذایی خود نظم همیشگی را رعایت کنند تا دچار مشکلات بهداشتی نشوند زیرا گاهی اوقات تغییر در این نظم سبب بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود؛ مثلا بهتر است وعده‌های غذایی اصلی خود را حذف نکنید زیرا این کار معمولا باعث سردرد، ‌معده‌درد و بی‌حالی می‌شود. اگر سفر شما به نقاط گرمسیر یا سواحل دریاست، حتما باید مراقب پوست خود باشید. گذراندن لحظاتی خارج از منزل و ماندن زیر نور مستقیم آفتاب می‌تواند باعث گرمازدگی یا سوختگی پوست شود که متأسفانه گاهی بر اثر تماس‌های مکرر منجر به سرطان پوست نیز می‌شود زیرا اشعه ماورای بنفش آفتاب برای پوست بسیار زیان‌آور است. در این خصوص برای پیشگیری باید از کرم‌های مخصوص، کلاه یا لباس‌های مناسب استفاده کرد.

یکی دیگر از خطرات قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب ابتلا به گرمازدگی است که برای پیشگیری از آن نیز باید اولا از انجام فعالیت‌های فیزیکی طی ساعت‌های گرم روز اجتناب کرد و ثانیا باید از میزان مناسبی آب و املاح استفاده کرد تا تعادل از دست‌دادن آب و املاح بدن توسط گرما و تعریق برقرار شود.

پس نوشیدن چای و آب معدنی سرشار از املاح معدنی هستند پیشنهاد می‌شود. مصرف آب، آبمیوه، میوه‌های تازه و سبزیجات نیز در اینگونه شرایط توصیه می‌شود. گزش حشرات هم ممکن است (به‌ویژه در مناطق ساحلی) سبب بروز بیماری و همچنین مانع از لذت بردن شخص از سفر خود ‌شود، لذا باید خود را در مقابل اینگونه مشکلات محافظت و از ورود به منطقه‌ای که احتمال گزش حشرات و حیوانات وجود دارد، خودداری کرد.

برنامه‌ریزی

رفتن به هر سفر ملزوماتی می‌طلبد. درحالی‌که بسیاری افراد این ملزومات را صرفا در تهیه بلیت وسیله نقلیه و رزرو مکان اقامت خلاصه می‌کنند اما مهم‌ترین الزامات هر سفر تهیه وسایل ایمنی و ایجاد شرایطی مناسب است. در هر سفر افراد در سنین مختلف ازجمله جوان، پیر و کودک حضور دارند که برای هرکدام از آنها باید الزامات ایمنی سفر لحاظ شود؛ مثلا توجه داشته باشید که سالمندان به دلایل شرایط فیزیکی و عضلانی‌ای که دارند نباید بیش از یک ساعت روی صندلی بنشینند و برای گردش جریان خون باید حتما حرکت داشته باشند.

کودکان نیز هنگام سفر به مراقبت‌هایی نیاز دارند؛ مثلا اگر با وسیله نقلیه خود سفر می‌کنید، توجه داشته باشید که نباید آنها را در صندلی جلوی خودرو بنشانید بلکه بهتر است کودکان در صندلی عقب خودرو در کنار یکی از والدین قرار بگیرند زیرا آنها هنگام ترمزهای ناگهانی قادر به حفظ تعادل خود نیستند.

بهتر است هنگام سفر کیف کمک‌های اولیه، مقداری غذای خشک و نوشیدنی به همراه داشته باشید زیرا در بعضی سفرها برای مدت طولانی در مسیر هستید و امکان تهیه مواد غذایی مطمئن و سالم وجود ندارد. بیماران نیز ازجمله گروه‌هایی هستند که هنگام سفر باید ملزومات خاصی برای آنان درنظر بگیریم که در این میان مهم‌ترین مورد همراه داشتن داروهای آنان است. بهتر است این داروها را در بسته‌بندی‌های اصلی دارو همراه خود ببرید و حتی‌المقدور آنها را در جای مناسبی قرار دهید.

ازجمله مواردی که هنگام سفر می‌تواند برای افراد خاطره تلخی به همراه داشته باشد ابتلا به دردهای عضلانی، سردردهای شدید، بی‌حالی و خستگی بیش از حد ناشی از ماندن زیاد در طول مسیر است؛ بنابراین اگر هنگام سفر اغلب دچار اینگونه مسائل می‌شوید از قبل تمهیدات لازم را درنظر بگیرید تا بتوانید بیشتر از سفر خود لذت ببرید.

استراحت کافی

اگر قصد سفر دارید و از قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید، سعی کنید طوری وقت خود را تنظیم کنید که در طول سفر خسته، خواب‌آلود و مضطرب و نگران نباشید. زمانی را برای حرکت انتخاب کنید که شرایط مطلوبی دارید تا بتوانید در طول راه نیز اوقات خوشی را تجربه کنید.

فراموش نکنید استراحت نداشتن کافی رانندگان ماشین‌های شخصی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در سفرهای میان‌شهری به‌حساب می‌آید. بهتر است رانندگان بعد از مدتی رانندگی، خودروی خود را در گوشه‌ای متوقف کنند و با بیرون‌آمدن از اتومبیل، دقایقی را به‌طور کامل استراحت کنند. البته درنظر داشته باشید که لزوم توجه به این موضوع هنگام شب بسیار بیشتر خواهد بود زیرا یکی از خطرناک‌ترین موقعیت‌های سفر، به‌خصوص با خودروهای شخصی هنگام شب است؛ بنابراین سعی کنید حتی‌المقدور از سفر هنگام شب خودداری کنید ولی اگر مجبور شدید در این زمان سفر کنید، بهتر است حتما یک نفر در داخل خودرو به همراه راننده بیدار باشد و با او صحبت کند تا راننده دچار خواب‌آلودگی نشود. بهتر است افراد هنگام سفر نقشه راه را همراه خود داشته باشند زیرا می‌تواند به آنها برای انتخاب محل اقامت، جاهای دیدنی و اماکن خدماتی و پذیرایی در طول مسیر کمک کند.

اقدامات بهداشتی

قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به محل موردنظرتان، تمامی تدابیر بهداشتی را درنظر بگیرید. شما می‌توانید از قبل اطلاعات لازم را در مورد جایی که می‌خواهید بروید کسب کنید.بهتر است قبل از سفرهای طولانی با پزشک خود مشورت کنید تا توصیه‌های بهداشتی لازم رعایت شود. اگر فرزند کوچکی دارید با پزشک درخصوص او مشاوره کنید. اگر به بیماری خاص و مزمنی مبتلا هستید، حتما از پزشک خود برای رفتن به سفرهای طولانی اجازه بگیرید. به خاطر داشته باشید که اگر هنگام سفر برای شما حادثه‌ای رخ دهد علاوه بر صرف هزینه‌های گزاف، دیگر نمی‌توانید از سفر خود لذت ببرید؛ بنابراین ضمن رعایت نکات لازم قبل از سفر، خود را از نظر بهداشتی و درمانی بیمه کنید.

فراموش نکنید که بهتر است همیشه سبک سفر کرده و از برداشتن وسایل غیرضروری خودداری کنید؛ اما این به آن معنا نیست که مایحتاج مورد نیاز و ضروری خود را فراموش کنید. شما باید حتما کارت شناسایی، شماره تلفن و آدرس محل اقامت خود را به همراه داشته باشید. در طول سفر نیز مراقب پول، مدارک و اشیای قیمتی خود باشید و درصورت نیاز آن را به صندوق امانات بسپارید.هنگام سفر غذای سبک و مختصری بخورید زیرا اضطراب و نگرانی ناشی از سفر ایجاب می‌کند بدن در شرایطی قرار بگیردکه دستگاه گوارش بتواند به‌راحتی کار خود را انجام دهد.

بازگشت از سفر

شما نه‌تنها باید برای رفتن به سفر برنامه‌ریزی کنید بلکه باید برای بازگشت از آن نیز به نکات مهمی توجه داشته باشید؛ مثلا اگر در طول سفر به بیماری خاصی مبتلا شده‌اید و داروی خاصی مصرف می‌کنید، پس از بازگشت از سفر حتما با پزشک خود در مورد مصرف آن دارو مشورت کنید.

معمولا در سفرهای طولانی با توجه به تغییر آب و هوا و شرایط اقلیمی خاص آن ناحیه، بدن افراد دچار تغییرات خاصی می‌شود؛ بنابراین توجه داشته باشید که هنگام بازگشت از اینگونه سفرها چند روز طول می‌کشد تا بدن بتواند دوباره خود را با شرایط جدید وفق دهد.اما فراموش نکنید که سفر هرچقدر هم با سختی و گاه بیماری و تغییرات خاص خود همراه باشد چون شما را با نقاط جدیدی آشنا می‌کند، می‌تواند بسیار آموزنده و مفید باشد و تجارب خاصی را نیز در اختیارتان قرار دهد.

travel-safe

کد خبر 220807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز