همشهری‌آنلاین: شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، به‌شدت زندگی همه کارکنان خود را کنترل می‌کند.

qatar

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی رادیو اروپ1 نوشت :شرکت‌های هواپیمایی کشورهای حوزه خلیج‌فارس در زمینه حقوق کار دقیق و قانون‌مدار نیستند. فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) ، که مقر آن در انگلیس است تصمیم گرفته اقداماتی را برای محکوم‌کردن روش‌های داخلی سه شرکت در حال گسترش قطر ایرویز، امارات و اتحاد ایرویز، انجام‌دهد.

این پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان در گزارشی به قلم بنوا پستو نوشت،شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، مهمانداران این شرکت را از باردار‌شدن منع می‌کند.

کارمندان زن شرکت قطر ایرویز برای ازدواج باید از این شرکت اجازه بگیرند. آی تی اف تأیید می کند که در شرکت قطر ایرویز، کارکنان زن نمی‌توانند در مورد ازدواج خود تصمیم بگیرند. در قرارداد کار آنان، به وضوح به این مطلب اشاره شده و آمده است: «لازم است در صورتی که قصد تغییر وضع تأهل خود را دارید شرکت را مطلع و از آن کسب اجازه کنید».

در این شرکت باردارشدن کارمندان زن ممکن است به قیمت اخراج از شرکت باشد. در قرار داد بی‌رحمانه دیگری از این شرکت آمده است :«کارکنان زن باید به محض آگاهی از بارداربودن خود، شرکت را مطلع سازند و کارفرما این حق را دارد که با در نظرگرفتن تاریخ اعلام بارداری نسبت به خاتمه‌دادن به قرارداد کاری آنان تصمیم گیری کند».

قطر ایرویز، درباره کسانی هم که سعی کنند بارداری خود را مخفی کنند صراحتاً خاطرنشان کرده است: «هرگونه مخفی‌کاری در اعلام بارداری به منزله نقض قرار داد در نظر گرفته خواهدشد».

استعمال دخانیات حتی در زمان خصوصی هم ممنوع است. یک کارمند مرد اروپایی در این شرکت برخی مقررات خاص این شرکت را مطرح کرده است.

علاوه بر دو مورد مذکور ،«کارمندان قطر ایرویز، حق استعمال دخانیات حتی در زمان‌های شخصی خود را هم ندارند». همچنین مقررات منع رفت و آمد نیز بر آنان تحمیل می شود. این کارمند می گوید: «بعد از ساعت سه صبح مراجعه به شرکت ممنوع است. ما در دوحه و در منازل متعلق به شرکت زندگی می کنیم، برای آمدن یا خارج شدن، به یک کارت نیاز است. و به این ترتیب شرکت همیشه کم و بیش می داند که ما کجا هستیم».

فرهنگ خبرچینی شدیداً در این شرکت فراگیر است. این کارمند قطر ایرویز می گوید: «خلاصی از فشار های شرکت بسیار دشوار است. آنان ابزار های مختلفی برای اعمال فشار در اختیار دارند. در مورد خودم یک بار که به علت ترافیک با تأخیر به محل کارم رسیدم به مدت شش‌ماه از این کشور ممنوع الخروج  شدم. اگر در مواردی خود شرکت متوجه تخلف افراد نشود، به راحتی می تواند بر خبرچینی رایج در تمام سطوح کاری این شرکت حساب کند».

این شرکت پیش از این نیز به دلیل توجه نکردن به آزادی‌های مطرح‌شده در قانون کار مورد انتقاد قرار گرفته بود و اکبر الباکر، مدیر عامل شرکت هواپیمایی قطر ایرویز، در ماه مه با لحنی تند در دفاع از عملکرد این شرکت گفته بود: «اگر سندیکاها وجود نداشتند، در غرب مشکلی به عنوان بیکاری وجود نداشت. سندیکاها شرکت‌ها را از جنبه رقابتی خارج می‌کنند و فقط مانعی برای تولید و بهره‌وری هستند»!

کد خبر 233035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز