گروه شهرستان‌ها - محمدخادمی: نزدیک‌ترین و بزرگ‌ترین جزیره کشوردرخلیج‌فارس، قشم است که به‌دلیل نبود راه ارتباط زمینی به این جزیره خودروهای سبک و سنگین زیادی هر روز مجبور هستند از بندر پل از توابع شهرستان بندرخمیر در استان هرمزگان که نزدیک‌ترین نقطه خشکی به قشم است، توسط یدک‌کش‌ها (لندی گراف‌ها) به بندر لافت در جزیره قشم منتقل ‌شوند اما مسافران این یدک‌کش‌ها با مشکلات نبود امنیت در مسیر آبی، افزایش قیمت گمرکی، خدمات‌رسانی نامناسب در گمرک هر دو بندر، زمان طولانی برای جابه جایی سفر و... مواجه هستند.

مصائب سفر با خودرو به قشم

دوهزارتومان پول یک برگه کپی

مهران احمدی که درحال گرفتن کپی کارت خودرواش در گمرک پل ایستاده به خبرنگار ما می‌گوید: آبان‌ماه سال گذشته هزینه گمرک از بندرپل به اسکله لافت در جزیره قشم 18هزارتومان بود که حالا به 25هزار و500تومان افزایش پیدا کرده است، حالا معلوم نیست که چرا برای هربرگه کپی که از کارت خودرو در این مسیر گرفته می‌شود دو هزار تومان هزینه دریافت می‌شود. نکته دیگر که جای تعجب دارد این است که برای برگشت با یدک‌کش‌ها هم باید 10هزار تومان پرداخت. این مسافر جزیره قشم در ادامه می‌گوید: برخورد مسئولان این گمرک نیز آنطور که باید مناسب نیست.

وی با اشاره به نبود خدمات رسانی به مسافران در اسکله پل ادامه می‌دهد: باید نزدیک به 45دقیقه تا یک ساعت در صف طولانی این مسیر ایستاد تا به نوبت سوار یدک‌کش‌ها شد، این درحالی است که در این قسمت آب سرد کن، صندلی برای استراحت مسافران، اورژانس، کپسول آتش‌نشانی و... وجود ندارد.

سجادجلیلیان یکی دیگر از مسافران که به سختی تلاش می‌کند خودرو‌اش را در یدک‌کش پارک کند، به خبرنگار ما می‌گوید: خودرو‌ها در این یدک‌کش باید با فاصله 10سانتی‌متری از هم پارک شوند از همین رو مسافران نیز باید در خودرو‌ها بمانند‌که اگر خدای نکرده اتفاقی برای خودرو پیش بیاید مسافران در خودروهایشان حبس می‌شوند.
وی به اطراف یدک‌کش اشاره کرده و ادامه می‌دهد: محافظی نیز در اطراف این یدک‌کش‌ها نصب نشده و برای مسافران خطر آفرین است، همچنین کپسول اطفای حریق ‌در این یدک‌کش‌ها وجود ندارد و ‌شب‌ها محوطه یدک‌کش در تاریکی کامل فرو می‌رود و مسافران مجبور هستند چراغ خودرو‌هایشان را ‌ روشن کنند.
این مسافر که هر دو ‌ماه یک‌بار برای فعالیت اقتصادی به این جزیره سفر می‌کند، می‌افزاید: خودروهای سازمان منطقه آزاد بابت رفت‌وآمد با این یدک‌کش‌ها هزینه‌ای نمی‌دهند.

به مسئولان استان اطلاع داده‌ایم

محمد رفیع‌پور مولوی، رئیس شورای شهر قشم با تأیید صحبت‌های مسافران یدک‌کش‌ها می‌گوید: این نوع جا به‌جایی مشکلاتی را برای مسافران به‌دنبال می‌آورد، به همین منظور گزارشی از مشکلات امنیتی، رفاهی وبالا بودن هزینه یدک‌کش‌ها را با مسئولان استان هرمزگان در میان گذاشته‌ایم اما تاکنون بی‌فایده بوده است.
وی که خود چندباری با این یدک‌کش‌ها سفر کرده است، می‌گوید: متأسفانه یدک‌کش‌ها خودرو‌ها را در فاصله 10 تا 20سانتی‌متری از یکدیگر پارک می‌کنند و جایی هم برای سرنشینان خودرو‌ها درنظر نمی‌گیرند که بهتر است قبل از اینکه حادثه‌ای پیش بیاید، مسئولان مربوطه اقدام به پیشگیری کنند.

رئیس شورای شهر قشم معتقد است: درصورتی که پل خلیج‌فارس ساخته شود‌ برای محیط‌زیست و‌ برای قایق‌های کوچک مشکل آفرین نمی‌شود و دیگر مسافران این جزیره نیازی به این یدک‌کش‌ها ندارند و به راحتی می‌توانند با عبور از این پل به جزیره برسند.وی درخصوص زمان بهره‌برداری از پل خلیج‌فارس اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

پیگیری بی نتیجه

برای بررسی بیشتر از روند ساخت‌وساز پل خلیج‌فارس به سراغ علی علیزاده مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان رفتیم؛ وی در این‌باره می‌گوید: اجرای این طرح مهم راهسازی از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان صورت نمی‌گیرد.

علیزاده در پاسخ به این سؤال که مسئولیت اجرای این پل برعهده چه نهادی است، پاسخ می‌دهد: اطلاعی در این‌باره ندارم، شاید این طرح از سوی سازمان منطقه آزاد قشم در حال اجراست.
در ادامه، خبرنگار همشهری تمامی تلاش خود را برای گفت‌وگو با اسفندیار حیدری پور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم انجام داد اما وی تا زمان تنظیم این گزارش حاضر به این گفت‌وگو نشد‌.
شایان ذکر است یک سال پیش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفته بود که ساخت پل خلیج‌فارس طبق وعده رئیس‌جمهوری تا پایان دولت دهم به اتمام خواهد رسید، اما آنچه امروز هر رهگذری می‌تواند از کارگاه ساخت این پروژه ببیند، تنها چند ستون پل است که به این ترتیب و با این روند، بعید است این وعده رئیس‌جمهوری محقق شود.

کد خبر 213147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز