همشهری آنلاین: روسای سه نهاد اتحادیه اروپا (شورا، کمیسیون و پارلمان اروپا) پنجشنبه ششم تیر اعلام کردند به توافقی سیاسی درباره بودجه 960 میلیارد یورویی برای دوره سال‌های 2014 تا 2020 دست یافته‌اند. سران 27 کشور عضو اتحادیۀ اروپا در بروکسل گردهم آمدند.

europe

مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا هشدار داد این توافقنامه که چند ساعت پیش از آغاز نشست سران اروپا به دست آمد باید همچنین به تایید اکثریت 754 نماینده پارلمان اروپا برسد.

وی در کنفرانس خبری مشترکی به همراه« ادنا کنی» نخست وزیر ایرلند و خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا که این نشست بحران را تشکیل داده بود گفت:« ما این اجماع را راحت به دست نیاوردیم و من می توانم از آن دفاع کنم اما برای به دست آوردن حمایت اکثریت نمایندگان در پارلمان باید مبارزه کنیم.»

نشستی با حضور روسای گروه های سیاسی پارلمان اروپا صبح پنجشنبه برای بررسی این توافق سیاسی برگزار شد.
پارلمان اروپا از دوشنبه آینده نشستی عمومی را برگزار می کند.

شولتز اعلام کرد امیدوار است حمایت نمایندگان را به دست آورد و بتواند گروه سوسیالیست ها در این پارلمان را که وی جزو آن است ، متقاعد کند.

باروسو تاکید کرد توافقنامه‌ای که بین روسای این سه نهاد به دست آمد، اجماعی است. وی احتمال انعطاف گسترده را در استفاده از اعتباراتی که می تواند در دروه 2014 تا 2020 به دست آید ، پیش بینی کرد.

اکنون، منابع مالی استفاده نشده در یک دوره مالی را نمی‌توان به سال بعد منتقل یا از یک سیاست به سیاست دیگری منتقل شود. این منابع به کشورهای عضو بازگردانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این انعطاف را پارلمان اروپا درخواست کرده بود اما کشورهای عضو تلاش کردند آن را به زمان و مبالغ محدود کنند.

مارتین شولتز تلویحا گفت از اجماعی که به دست آمده است کاملا راضی نیست و از کشورها خواست تا آن را به سرعت و از هفته آینده تصویب کنند. اجماع کشورها برای تایید این اجماع ضرورت دارد.

کنی اعلام کرد درباره حمایت همه کشورها اطمینان دارد. او با همتایان خود در طول این نشست رایزنی خواهد کرد و اظهاراتی قابل انتظار است .

بیش از همه انتظار می‌رود دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و مارک روت همتای هلندی او که تجلی خط مشی سختگیرانه در گفتگوهای بودجه‌ای هستند، به این توافق بودجه ای واکنش نشان دهند.

جمعیت بیکار در اروپا بیش از ۲۶ میلیون نفر برآورد می‌شود که نزدیک به ۶ میلیون نفر از آنها را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می‌دهند.

در همین حال به گزارش یورونیوز اختصاص شش تا هشت میلیارد یورو اعتبار برای مبارزه با بیکاری جوانان طی دو سال آینده یکی از آخرین تصمیم‌های اجلاس سران اروپا در روز پنجشنبه بود.

قرار است این اعتبار در وهله اول به کشورهایی مانند یونان، اسپانیا و پرتغال اختصاص داده شود؛ کشورهایی که نرخ بیکاری جوانان زیر ۲۵ سال در آنها نزدیک به ۵۰ درصد است.

یورکی کتاینن، نخست وزیر فنلاند، اما سیاست کشورهای اروپایی را مهمتر از اختصاص بودجه از سوی اتحادیه اروپا برای مبارزه با بیکاری جوانان بر شمرد و گفت: اگر به اندازه مشکلات توجه کنیم این مبلغ هرگز کافی نیست. اما همانطور که می دانیم، بودجه اروپا راه حل اصلی برای مبارزه با معضل بیکاری جوانان نیست. مساله اصلی این است که همه کشورهای عضو، توان رقابت و اشتغالزایی واقعی خود را بهبود ببخشند.

خبرنگار یورونیوز در بروکسل، می‌گوید: مذاکرات در روز جمعه هم ادامه می‌یابد و رهبران اروپایی درباره آغاز مذاکرات الحاق صربستان تصمیم خواهند گرفت.

کد خبر 220659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز