هوا گرم است. مدرسه کلاس تابستانی گذاشته. کولر خراب است. روزها طولانی است. پشه وزوز می‌کند... همه‌ی این بهانه‌ها را بگذارید کنار. گذاشتید؟ به جای همه‌ی این‌ها این صفحه را بخوانید.

این‌جا دوچرخه، تخته‌سیاه تیر 92

این‌جا تخته‌سیاه تابستان 92 است.

این تخته‌سیاه با سال قبل تفاوت‌هایی دارد و اگرچه موضوع‌ها برای یک ماه است و پانزده روزه نیست،‌ اما در عوض مسابقه است و آن هم نه یکی دو مسابقه، ده مسابقه. همه‌جور مسابقه. طرح به طرح از همه رنگ. حالا، اول موضوع‌ها را بخوانید و بعد شرایط مسابقه را.

خانه‌ی فیروزه‌ای: از تو تا آسمان چند پله راه است؟

فکر می‌کنی کجا ایستاده‌اید؟ چه‌قدر از زمین فاصله گرفته‌اید؟ چه‌قدر با آسمان فاصله دارید؟ هیچ‌وقت فاصله‌‌تان را با آسمان اندازه گرفته‌اید؟ می‌توانید درباره‌اش بنویسید؟ می‌توانید پله‌هایی را که تا آسمان راه دارید، تصویر کنید؟ اگر دوست دارید، خودتان را هم بکشید. اگر نه، فقط پله‌ها را بکشید و یا حستان را از فاصله‌‌تان با آسمان بنویسید .

تصویرگری: سفرهای خورشید

خورشید را تصور کنید که هر روز به تمام دنیا سفر می‌کند. از خیالتان کمک بگیرید و خورشید را در این سفر به تصویر بکشید.

عکس:تابستان

تابستان پر از تصویر، پر از رنگ، پر از بو و طعم است و شما برای عکاسی از همه‌ی آن‌ها، همه‌ی چیزهایی که به تابستان مربوط است،‌ آزادید.

کتاب: داستان و شعر ایرانی

فقط کتاب‌هایی را معرفی کنید که نویسنده یا شاعرش ایرانی باشد. مشخصات کامل کتاب (نام نویسنده و ناشر) را بنویسید و اگر می‌توانید تصویر جلد کتاب را هم بفرستید. معرفی آن فقط تعریف کردن داستان نیست. نوشتن ویژگی‌های مثبت و منفی آن هم هست. لطفاً شرح پشت جلد کتاب را برایمان نفرستید.

شعر: یک شعر غیرداغ تابستانی

همه تابستان را به داغی و گرمای سوزانش می‌شناسند یا به روزهای خالی سفید و میوه‌های آبدارش. حالا ما می‌خواهیم  ابعادی از «تابستان» را کشف کنیم که کم‌تر به آن توجه شده . اگر از آن شاعرهایی هستی که دنبال بازیگوشی‌اند، سعی کن به تابستان جور دیگری نگاه کنی (حتی وارونه!) و شعری در حال و هوای تابستان بنویسی که تازه باشد و متفاوت.

کاردستی: تابلوی جغدی

شرح این مسابقه در شماره‌ی قبل دوچرخه چاپ شده است و می‌توانید آن را در این نشانی هم ببینید.

داستان: بوق

 بوق هم معنی‌های مختلفی دارد، هم انواع مختلفی. پس خودتان را محدود نکنید. ضمناً برای داستان‌هایتان اسم بگذارید. نمی‌‌شود که اسم همه‌ی داستان‌ها‌ بوق بوق بوق باشد.

گردون: آداب و رسوم، صنایع دستی، خوراکی

هر روستا و هر شهر و هر استان برای خودش آداب و رسومی دارد، هنر و  صنایع دستی و خوراکی‌هایی که مال همین منطقه است. ممکن است با این‌ها در سفر آشنا شوید یا در شهر خودتان. کوتاه و دقیق بنویسید و اگر می‌توانید عکس هم بفرستید.

گزارش و گفت‌و‌گو: نوجوان‌ها تابستان را چه‌طور می‌گذرانند و دوست دارند چه‌طور بگذرانند؟

نه همه‌ی نوجوان‌ها مثل هم روزهای تابستان را می‌گذرانند و نه همه‌ی نوجوان‌ها می‌توانند آن‌طور که دوست دارند این سه ماه تعطیلی را سپری کنند. می‌شود در یک گزارش یا مجموعه‌ گفت‌و‌گو، پاسخ دو پرسش مطرح شده را جست‌و‌جو کرد.

محیط‌زیست: مسابقه سر به هواها

مدتی سر به هوا شوید و به ما نگاه کنید. از ما، پرنده‏های شهرتان عکس بگیرید. بعد درباره‏ی هر یک از ما تحقیق کنید. دو هفته روی عکاسی از پرندگان وقت بگذارید و دوربینتان همیشه دم دستتان باشد. اگر هم نتوانستید عکس خوبی بگیرید، عیبی ندارد. تصویر آن پرنده را در کتاب و اینترنت پیدا کنید. یک هفته هم برای تحقیق زمان دارید و هفته‏ی آخر هم آلبوم پرندگان را همراه با توضیحاتش پست کنید. حواستان باشد که فقط درباره‏ی پرنده‏های شهرتان بنویسد و نه هر پرنده‏ای! در ضمن اگر عکس را از یک کتاب یا یک سایت اینترنتی برداشتید، نام منبع را حتماً بنویسید.

شرایط شرکت در مسابقه

سن شرکت‌کننده‌ها: 12 تا 17 سال + خبرنگارهای جوان

مهلت: تا آخر تیر ماه

کپی شناسنامه: کسانی که خبرنگار افتخاری دوچرخه نیستند بفرستند

نشانی دقیق و شماره تلفن: یادتان نرود

آثارتان را به نشانى «تهران،‌ صندوق پستى: 5446-19395» براى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، پست کنید.

کد خبر 220539
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز