هی به این دماسنج روی دیوار نگاه نکن، وقتی خط قرمز جیوه به 40 درجه می‌رسد. می‌دانی که این هشدار است. در این هوای گرم باید بیش‌تر مراقب خودمان باشیم.

چه کنیم که گرما حال‌ ما را نگیرد

هیچ می‌دانی که نوع تغذیه و فعالیت‌های بدنی نوجوانان در این ماه‌های گرم سال باید با روزهای دیگر سال فرق داشته باشد؟

مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش درباره‌ی مراقبت‌های این فصل به دوچرخه می‌گوید: «حفظ میزان آب بدن در تابستان بسیار مهم است. نوجوانان در تابستان بازی می‌کنند و در گرمای شدید ممکن است آب بدن خود را در اثر تعرق زیاد از دست بدهند، پس نوشیدن آب بسیار اهمیت دارد.» 

او درباره‌ی نوشیدنی‌هایی که  کافئین دارند می‌گوید: «نوجوانان به نوشیدنی‌های کافئین‌دار و کولاها علاقه‌ی زیادی دارند. نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند و مثل چای پررنگ و کولاها ادرارآورند که این خود باعث از دست رفتن آب بدن و به هم خوردن الکترولیت‌های بدن می‌شود.»

این کارشناس در پاسخ به این سؤال که «با تعریق، مقدار زیادی از مواد معدنی بدن هم از دست می رود؟» می‌گوید: «شاید خوردن آب به تنهایی خود نوعی مسمومیت ایجاد کند. بهتر است همراه آب، از افزودنی‌هایی چون عرقیات و شربت‌های خانگی استفاده شود که بهتر است. ضمناً دوغی که در خانه تهیه می‌شود،‌ نوشیدنی مناسبی برای تابستان است.  هم چنین آب میوه‌های طبیعی بسیار مفیدند. بعضی‌ غذاها مثل غذاهای سرخ کرده که ایجاد تشنگی می‌کنند چندان مناسب تابستان نیستند.»

مراداف درباره‌ی مراقبت‌های این فصل به نوجوانان توصیه می‌کند: «بازی در هوای آزاد و در ساعت‌هایی که تابش مستقیم نور خورشید را داریم خیلی مناسب نیست و باعث گرمازدگی می شود. حدالامکان در ساعت‌هایی بازی کنیم‌ که نور خورشید به شکل مستقیم نباشد.»

این کارشناس فیزیولوژی ورزش درباره‌ی علائم گرمازدگی می‌گوید: «فرد گرمازده تمرکز ندارد و نفس عمیق می‌کشد و دچار برافروختگی است و ضعف و سرگیجه دارد. گاهی هم دچار خون دماغ خواهد شد. گرمازدگی درجات مختلف دارد. در درجه‌های بالا نیاز به کمک‌های پزشکی است که با تعریق زیاد همراه است.»

او می‌گوید: «فردی را که دچار گرمازدگی است باید در فضایی خنک قرار داد. پوست فرد به شدت قرمز و ملتهب می‌شود و باید پوست را خنک نگه داشت.»

مراداُف هم‌چنین می‌گوید: «میزان آب بدن در سنین مختلف  متفاوت است. برای مثال نوزادان  65 درصد حجم بد‌شان را آب تشکیل می‌دهد و هرچه سن بالاتر می‌رود میزان حجم آب کم‌تر می‌شود.»

این کارشناس به تفاوت میزان آب لازم برای نوجوانان پسر و دختر نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «پسرها به دلیل این که بدنشان بیش‌تر از دختران عضله می‌سازد، نیاز به آب بیش‌تری دارند  و بیش‌تر از دختران باید آب بنوشند. متأسفانه ما زمانی آب می نوشیم که احساس تشنگی کنیم، این آخرین مرحله است که بدن هشدار می‌دهد، قبل از هشدار باید ما مدام آب بنوشیم.»

 او می‌گوید: «اگر از طعم آب خوشمان نمی‌آید عرقیات و لیمو ترش می‌توانند طعم و مزه‌ی آب را تغییر بدهد.» این کارشناس خوردن ویتامین سی را هم برای فصل گرما توصیه می‌کند.

کد خبر 220469

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار