گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با تداوم کاهش نرخ ارز و افزایش ثبت سفارش و واردات کالاهای مصرفی با ارز کمتر از 3هزار تومان، دست‌اندرکاران تنظیم بازار از تندتر شدن شیب کاهش قیمت کالاهای واسطه‌ای و مصرفی تا 2هفته آینده خبر می‌دهند.

فروشگاه

کاهش بیشتر قیمت‌ها تا 2هفته آینده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه باید منتظر تأثیرپذیری بیشتر کالاهای مصرفی و واسطه‌ای از کاهش نرخ ارز و کاهش بیشتر قیمت‌ها تا 2هفته آینده باشیم، به خبرنگار ما گفت: حداقل دستاورد کاهش اخیر نرخ ارز متوقف‌شدن روند صعودی قیمت‌ها، شکل‌گیری آرامش و ثبات در بازار کالاهای مصرفی و اقلام خوراکی بوده است. این در حالی است که بخشی از کالاهای موجود در بازار، کالاهایی است که پیش از این با دلار 3هزار و 500تومانی توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد شده و باید انتظار کاهش بیشتر قیمت این کالاها را در آینده نزدیک داشته باشیم.

یدالله صادقی افزود: عرضه برخی کالاها در بازار داخلی که تا‌کنون به‌دلیل استفاده از مابه‌التفاوت نرخ 3هزار و500تومانی دلار به سایر کشورها صادر می‌شد، برای صادرکنندگان مقرون به صرفه خواهد بود که این عامل خود روند نزولی قیمت‌ها را تشدید می‌کند.
وی با بیان اینکه همانطور که جو روانی ناشی از افزایش نرخ ارز در سیر صعودی قیمت‌ کالاهای مختلف مؤثر بوده و اکنون باید این موضوع در کاهش قیمت‌ها نیز تأثیر‌گذار باشد، افزود: عدم‌واکنش فوری و قوی بازار به کاهش نرخ دلار ناشی از این موضوع است که بسیاری از واردکنندگان هنوز در انتظار تثبیت نرخ ارز هستند و از سوی دیگر کالاهایی که با نرخ جدید دلار تأمین یا وارد شده، در بازار عرضه نشده است اما با تداوم ثبت سفارش و واردات کالاها با نرخ‌های کنونی ارز، این کالاها نیز با قیمت پایین‌تر به بازار تزریق می‌شود و خود عاملی در افزایش عرضه و ورود کالاهای احتکار شده به بازار خواهد بود.

صادقی تصریح کرد: درصورت تثبیت نرخ کنونی ارز تا 2هفته آینده کاهش شدید قیمت‌ها در بازار کالاهای مصرفی به‌ویژه کالاهای مشمول اولویت10 مانند رایانه و گوشی تلفن همراه که با ارز آزاد ثبت سفارش و واردشده و قیمت تمام‌شده این کالاها به‌صورت روزانه توسط سازمان حمایت رصد می‌شود را شاهد خواهیم بود.

وضعیت قابل‌قبول کالاهای اساسی

سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز وضعیت عمومی کالاهای اساسی از نظر موجودی، آهنگ تأمین، ذخیره‌سازی‌ و قیمت را قابل‌قبول قلمداد کرد و به خبرنگار ما گفت: علاوه بر آثار ناشی از کاهش نرخ ارز، برنامه‌ریزی مناسب برای تأمین کالاهای اساسی در آستانه‌ماه مبارک رمضان نیز به روند نزولی قیمت‌ها کمک خواهد کرد و در مورد کالاهای مصرفی بنابر میزان وابستگی این کالاها به ارز، قیمت‌های نهایی از کاهش نرخ ارز تأثیر می‌پذیرد.

علی‌اکبر پورکاوه افزود: قیمت کالاهای مصرفی که با ارز آزاد وارد می‌شود توسط مراجع 3گانه رصد شده و وارد‌کنندگان ملزم به عرضه این کالاها با نرخ روز ارز هستند. همچنین در مورد کالاهایی که تولید آنها نیازمند واردات کالاهای واسطه‌ای است، سازمان حمایت براساس فرمول تعیین‌شده و میزان ارزبری این کالاها قیمت تمام‌شده و مصرف‌کننده این کالاها را پس از پایین آمدن نرخ ارز کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست تغییرات مثبت نرخ ارز بر کاهش قیمت کالاهای وارداتی مشمول اولویت 10کالایی که بنابر بر نرخ روز ارز وارد می‌شود تأثیر‌گذار خواهد بود، تصریح کرد: سازمان حمایت از طریق سامانه 124قیمت جدید این کالاها را با توجه به نرخ دلار به شکل روزانه تعیین و بر رعایت این قیمت‌ها نظارت خواهد کرد و در مورد کالاهای اساسی نیز با توجه به اینکه واردات این کالاها برای ذخایر استراتژیک با ارز مرجع صورت گرفته و وارد‌کنندگان بخش خصوصی نیز این کالاها را با ارز مبادله‌ای یا آزاد وارد می‌کنند، قطعا کاهش نرخ ارز زمینه کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار را فراهم خواهد کرد.

تشدید نظارت بر بازار

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز با بیان اینکه همه کالاهای وارداتی براساس ضوابط این سازمان عرضه می‌شود به خبرنگار ما گفت: این سازمان با توجه به نرخ ارز و سایر هزینه‌های مؤثر در قیمت تمام‌شده، قیمت مصرف‌کننده کالاهای وارداتی یا ساخت داخل را اعلام و بر رعایت این قیمت‌ها نظارت خواهد کرد.

مجتبی فراهانی با بیان اینکه باید منتظر تأثیرپذیری بیشتر بازار از روند کنونی کاهش نرخ ارز باشیم، افزود:ملاک بازرسی و نظارت قیمت‌های درج شده روی سامانه سازمان حمایت خواهد بود با وجود این طی چند روز اخیر قیمت برخی کالاها کاهش یافته و در سایر کالاهایی که تاکنون نوسان قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز را شاهد بوده‌ایم نیز حداکثر تا یک‌ماه آینده سیر نزولی قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تثبیت نرخ ارز با قیمت‌های کنونی زمینه فرصت‌طلبی و سود‌جویی برخی وارد‌کنندگان را از بین خواهد برد، افزود: تا‌کنون قیمت تمام‌شده کالاهایی که از ارز مرجع یا مبادله‌ای استفاده نمی‌کردند برمبنای نوسان نرخ ارز در بازار تعیین می‌شده و اکنون نیز باید شاهد آثار مثبت کاهش نرخ ارز در قیمت تمام‌شده این کالاها باشیم و سازمان حمایت با تشدید بازرسی‌ها با هرگونه گرانفروشی برخورد خواهد کرد.

کد خبر 220392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز