دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهرداران و رهبران تجاری از بیش از 40 شهر بزرگ دنیا دوشنبه 14 می (24 اردیبهشت) در نیویورک برای اجلاسی گرد آمدند که به مقابله با تغییرات آب و هوایی کره زمین و پاکسازی محیط زیست اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه انتظار می‌رود این رهبران از سئول تا سیدنی و از بمبئی تا مکزیکوسیتی در "اجلاس آب و هوای شهرهای بزرگ C40" اقداماتی را برای کمک به کاهش خروج گازهای گلخانه‌ای و توسعه زیربناهای با کارآیی بیشتر از لحاظ انرژی به بحث بگذارند.

انتظار بر این است که این اجلاس که دوشنبه شب در نیویورک افتتاح می‌شود و تا پنج‌شنبه ادامه می‌یابد، شامل چندین ابتکار عمل مشترک باشد که قدرت خرید کلی این شهرها را مورد استفاده قرار می‌دهد.

اولین اجلاس شهرهای بزرگ در سال 2005 در لندن برگزار شد و مقامات زیست‌محیطی را از 20 شهر گرد آورد تا به تبادل آرا بپردازند و شبکه‌ای از شهرهای هم‌‌فکر را بوجود آورند.

در اجلاس امسال برای اولین بار رهبران تجاری شهرها هم حضور دارند.

هدف اصلی این اجلاس پرداختن به عواقب مالی برای مسئله تغییرات آب و هوایی است.

اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی، نیکولاس استرن، سال گذشته هشدار داد که سقوط اقتصادی ناشی از تغییر آب و هوایی کره زمین ممکن است در حد سقوط ناشی از دو جنگ جهانی و دوره رکود بزرگ در دهه 1930  باشد، مگر اینکه اقدامات عاجلی انجام شود.

سایر موضوعات مورد بحث در این اجلاس مهار ازدحام جمعیت، ساختن سیستم‌های آب‌رسانی کارآمدتر، به کارگیری منابع انرژی تجدیدپذیر، افزایش میزان بازیافت مواد، کاهش مواد زائد و بهبود بخشیدن به سیستم‌های حمل و نقل عمومی است.

از جمله شهرهای شرکت کننده در این اجلاس بانکوک، قاهره، دهلی، داکا، استانبول، جاکارتا، ژوهانسبورگ، کراچی، لندن، لاگوس، ملبورن، پاریس، ریودوژانیرو، شانگهای، سنگاپور و توکیو هستند.

کد خبر 22035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز