یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا با ابراز تردید نسبت به گفت‌وگوهای صلح با طالبان، هشدار داد که در صورتی که این گروه شبه‌نظامی از خود تعهد بیشتری نشان ندهد، واشنگتن خواستار بسته شدن دفتر طالبان در قطر می‌شود.

جان کری

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش هنوز آماده مذاکره با طالبان نیست و این شبه‌نظامیان را به کم‌کاری در روند سازش متهم کرد.

کری در جمع خبرنگاران در دوحه، پایتخت قطر گفت: امید ما این است که سرانجام این اقدامات به برداشتن گام‌های مثبتی در روند صلح بیانجامد، اما در صورتی که این کار ممکن باشد. ما میدانیم که این اقدام ممکن است به درستی روی ندهد. اگر طالبان به نگرانی‌ها پاسخ ندهد، ما احتمالا تصمیم خواهیم گرفت که این دفتر باید تعطیل شود یا خیر.

اختلافات بر سر نوع فعالیت دفتر طالبان در دوحه تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح را تحت‌الشعاع قرار داده است.

کری گفته است با توجه به اتفاقات روزهای گذشته مطمئن نیست که روند این گفت‌وگوها به جریان اصلی‌اش برگردد.

با وجود این، جیمز دابینز، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان در دوحه به سر می‌برد. پیشتر گفته می‌شد وی قرار است با طالبان در روزهای آینده دیدار و گفت‌وگو کند.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که دابنیز با جان‌ کری و مقام‌های قطر دیدار می‌کند.

کری به خبرنگاران در قطر گفت: "ما باید ببینیم که آیا می‌توانیم مذاکرات با طالبان را به مسیر اصلی‌اش برگردانیم یا خیر." اما وی افزود که نمی‌داند چنین کاری ممکن است یا نه.

وی گفت: هنوز منتظر هستیم ببینیم که طالبان چه پاسخ خواهند داد. اگر طالبان تصمیم نگیرند که در آینده نزدیک مذاکرات آغاز شود، دفتر طالبان شاید قطر بسته شود.

گروه طالبان روز سه‎شنبه هفته گذشته رسما دفتر خود را با عنوان "دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان" در دوحه، پایتخت قطر باز کرد و پرچم خود را در آن برافراشت.

دولت آمریکا در اولین واکنش برای مذاکره با این گروه اعلام آمادگی کرد، اما حکومت افغانستان گفت که گشایش این دفتر حاوی پیامی بود که با ضمانت‌هایی که آمریکا قبلا به دولت افغانستان داده، مغایرت دارد و در مذاکرات قطر شرکت نمی‎کند.

مقام‎های دولت افغانستان گشایش این دفتر را خلاف قوانین بین‎المللی در مورد نمایندگی دولت‎ها می‎دانند و می‎گویند که افغانستان نمی‎تواند دارای دو نمایندگی همزمان در یک کشور خارجی باشد.

هرچند پرچم و عنوان امارت اسلامی از دفتر طالبان در قطر حذف شد، اما شورای عالی صلح آن را ناکافی دانسته و گفته است که پیامی که از آن جا در مورد ادامه جنگ فرستاده شد، برای حکومت افغانستان قابل قبول نیست.

 

کد خبر 220072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز