چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: طالبان به مناسبت افتتاح دفتر این گروه بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن تصریح شده است: طالبان به کسی اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان امنیت سایر کشورها را تهدید کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دفتر طالبان روز سه‌شنبه با حضور نمایندگان این گروه و جمعی از خبرنگاران و مقامات قطر به صورت رسمی در دوحه افتتاح شد.

 

در این مراسم تعدادی از نمایندگان طالبان و معاون وزیر امور خارجه قطر حضور داشتند.

از مهمترین حاشیه های افتتاح این دفتر، اهتزاز پرچم امارت اسلامی افغانستان که نمادی از پنج سال حکومت طالبان در سال‌های 1996-2001، می‌باشد.

این در حالی است که مقامات افغان پیش از این مخالفت خود را با اهتزاز پرچم طالبان در محل این دفتر سیاسی، اعلام کرده بودند اما بنظر میرسد که طالبان موافقت آمریکا را در این مورد جلب کرده است.

تعلیق مذاکرات امنیتی کابل-واشنگتن از سوی شورای امنیت ملی افغانستان از شکاف عمیقی میان سه جناح اصلی (افغانستان، آمریکا، و طالبان) حکایت می‌کند.

گزارشات حاکی از آن است که مذاکرات 2 جانبه نمایندگان آمریکا و طالبان از فردا در قطر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که نمایندگان «شورای عالی صلح افغانستان» نیز تا چند روز آینده وارد مذاکره با طالبان شوند.

طالبان به همین مناسبت در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، آورده است: بر همگان آشکار است که امارت اسلامی افغانستان برای پایان اشغال و ایجاد یک نظام اسلامی مستقل در افغانستان جهاد و تلاش می کند. طالبان برای رسیدن به این هدف، همیشه از تمامی راه های مشروع استفاده کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: امارت اسلامی افغانستان علاوه بر استراتژی نظامی، اهداف و راهبرد سیاسی نیز دارد که فقط در جغرافیای افغانستان محدود است. امارت اسلامی نمی‌خواهد که از خاک افغانستان ضرری را متوجه سایر کشورها کند. امارت اسلامی به کس دیگری نیز اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان، امنیت سایر کشورها را تهدید کند. امارت اسلامی افغانستان با در نظر داشت احترام متقابل خواستار روابط حسنه با سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه است. امارت اسلامی افغانستان در کنار امنیت در افغانستان، خواستار امنیت و عدالت در سراسر جهان است.

طالبان در ادامه این بیانیه تصریح کرده است: البته امارت اسلامی افغانستان، استقلال کشور را از اشغالگران، وظیفه دینی و ملی خود دانسته و برای تحقق این امر، از هر گزینه مشروعی استفاده کرده و در آینده نیز استفاده خواهد کرد. امارت اسلامی افغانستان مبارزه ملت های مظلوم و مستضعف را برای به دست آوردن استقلال و حقوق مشروع خود، حق آنان می داند. ملت ها حق دارند که کشورشان را از استعمار نجات داده و حقوق خود را به دست آورند.

در ادامه این بیانیه آمده است: امارت اسلامی افغانستان برای روشن کردن این سیاست خود، لازم دانست که برای اهداف ذیل دفتر قطر را افتتاح کند.

1- افهام، تفهیم و مذاکره برای بهبود روابط با کشورهای جهان.

2- حمایت از راه حل سیاسی‌ که در آن پایان اشغال و ایجاد یک نظام مستقل اسلامی قرار داشته باشد و در عین حال امنیت واقعی را که خواسته ملت است، تضمین کند.

3- با در نظرداشت شرایط، دید و بازدید با افغان ها.

4- تماس با سازمان ملل، سازمان های بین المللی و منطقه ای و موسسات غیر دولتی.

5- ارسال بیانیه های سیاسی در باره اوضاع سیاسی برای رسانه ها.

طالبان همچنین در پایان این بیانیه از شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر به خاطر توافق در خصوص گشایش دفتر طالبان در این کشور و ایجاد تسهیلات، تشکر کرده است.

کد خبر 219588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز