همشهری آنلاین: با موافقت دولت و در راستای اجرای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی اجرا می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: با موافقت دولت و در راستای اجرای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی اجرا می‌شود.

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده(54) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- و بند (الف) ماده(19) و ماده(50) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب 1389- تصویب کرد؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف حداکثر سه سال برای اجرای رتبه بندی حرفه ای معلمان و ساماندهی جذب و تامین نیروی انسانی اقدام کند.

بر این اساس، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.

استخدام رسمی مشمولان طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان با رعایت قوانین و مقررات استخدامی منوط به کسب گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان و طی دوره آزمایشی به مدت حداقل شش ماه و حداکثر سه سال است.

همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف است؛ حداکثر طی یک سال پس از ابلاغ این مصوبه برای صدور گواهی نامه صلاحیت حرفه ای معلمان بر اساس شیوه نامه ارزیابی و سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای اقدام کند. این گواهی نامه لازمه انجام خدمت معلمی در بخش های دولتی و غیر دولتی است.

بر اساس این مصوبه، افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثر بخشی فعالیت های آنان برای شکوفا شدن شایستگی های دانش آموزان، ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت و مرجعیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالابردن سطح معیشت آنان، توسعه مشارکت معلمان در فرایند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی، سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان، ایجاد انگیزه در زمینه سازی برای مشارکت و دخالت دانش آموزان در امر تعلیم و تربیت و بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت از اهداف طبقه بندی شایستگی های معلمان حسب شاخص های چهارگانه فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی است.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

کد خبر 220030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز