گروه اجتماعی: محمدعلی نجفی، وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو کنونی شورای شهر تهران، با بیان اینکه رئیس‌جمهور منتخب از بنده برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش خواسته است به ایسنا گفت: آقای روحانی گفته‌اند که من را به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد.

وی درباره تغییرات نظام آموزش و پرورش ازجمله تغییر ساختار نظام و محتوای کتب اظهار کرد: در سال 67 که وارد آموزش و پرورش شدم مشکلات و چالش‌های متفاوتی دیده می‌شد که در صدر آنها 2مسئله مهم وجود داشت.نجفی افزود: نخستین مسئله این بود که معلمان در نظام فرهنگی کشور از منزلت و جایگاه شایسته و درخور ‌شأن خود برخوردار نبودند، امروز هم چالش اول شأن و منزلت معلم است، به‌ویژه ترمیم حقوق و مزایای معلمان متناسب با خدماتی که به جامعه ارائه می‌دهند، مشکلی است که همچنان به قوت خود باقی است و باید برای آینده کشور راهی جهت حل این مسئله پیدا کنیم.

وی گفت: چالش دیگری که در آن زمان وجود داشت، هجوم کمیت دانش‌آموزان به آموزش و پرورش بود، به‌طوری‌که تعداد دانش‌آموزان به رقم بیش از 18میلیون نفر رسیده بود و این فشار در دوره ابتدایی بسیار زیاد بود که علت آن افزایش جمعیت در سال‌های اول انقلاب بود.

نجفی افزود: یکی از راهکارها این است که نباید آموزش و پرورش اتکای صددرصد به منابع و بودجه دولتی داشته باشد، چرا که معتقدم اقتصاد آموزش و پرورش باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و تنوع در منابع مالی آموزش و پرورش ایجاد شود.
گزینه فعلی تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت جدید گفت: چالش دوم که مسئله کمیت بود، به میزان زیادی از بین رفته، اما از سوی دیگر با مسئله کیفیت در آموزش و پرورش روبه‌رو شده‌ایم.

نجفی اظهار کرد: گزارش‌هایی که از وضعیت کلی آموزش و پرورش در هفته‌های اخیر دریافت کرده‌ایم، حاکی از آن است که وضعیت کیفی فعالیت‌های آموزش و پرورش در سطوح و دوره‌های مختلف اعم از ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شرایط خوبی ندارد و کیفیت فعالیت‌ها چه در بخش آموزش و چه در بخش پرورش خیلی قابل دفاع نیستند.

گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید، همچنین درباره تغییرات آنی در برنامه‌های آموزش و پرورش که همواره این وزارتخانه را با چالش و مقاومت فرهنگیان و جامعه مواجه کرده و اینکه آیا برنامه‌های تحول ادامه خواهد داشت یا خیر، گفت: سند تحول آموزش و پرورش و اسناد مرتبط با آن، حاصل تلاش بیش از 5ساله کارشناسان و جمع بزرگی از نخبگان و استادان دانشگاه و فرهنگیان است که اسنادی قابل دفاع و معتبر بوده و به تصویب بالاترین مرجع فرهنگی کشور یعنی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده، لذا اعتبار اسناد باید حفظ شود، اما مشکلی که در سال‌های اخیر ایجاد شده، یک نوع شتابزدگی در اجرای بخش‌هایی از این سند است. البته همه سند تحول ایجاد نشده است که باید برای آن مسئله راه‌حلی تعریف شود.

وی تصریح کرد: برخی از منتقدان آموزش و پرورش معتقدند حتی در تعیین اولویت‌ها و تعیین تقدم و تأخر فعالیت‌های اجرایی اشتباهاتی صورت گرفته است، به این معنا کاری که باید ابتدا انجام می‌شد تا زمینه آماده اجرای اقدام بعدی باشد، متأسفانه به‌صورت عکس اجرا شده است.

وزیر اسبق و گزینه فعلی آموزش و پرورش در دولت جدید تاکید کرد: به‌نظرم در فاصله زمانی که از حالا تا آغاز سال تحصیلی وجود دارد، نمی‌توان تصمیمات شدید و تحولی اتخاذ کرد، چرا که همانگونه که به برنامه‌های 2سال اخیر و شتاب‌زدگی برنامه‌ها ایراداتی وارد است، نمی‌توان با شتاب‌زدگی برنامه‌های فعلی را رد و برنامه‌های دیگری را جایگزین کنیم.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی بنده این است در سال تحصیلی آینده تصمیماتی که درباره اجرای سند تحول اتخاذ شده، باید اجرا شود تا در طول سال تحصیلی، در فرصت مناسب سند را مورد مطالعه قرار دهیم. همچنین باید اسناد پایین‌دستی سند را آماده کنیم و 6 زیرنظام را که باید برای این سند تهیه می‌شده که بخش‌هایی از آن آماده نیست تهیه کنیم و پس از آن آنچه را که باید تغییر دهیم، در طول سال تحصیلی جمع‌بندی کرده و خود را برای تغییرات جدید از سال93 آغاز کنیم.

کد خبر 225006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز