شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

بورس تهران درحالی پرونده خرداد‌ماه را بست که در 3‌ماه نخست سال با رشد و رونق همراه بود تا جایی که ارزش بازار در این مدت نزدیک به 36.33درصد رشد کرد.

به گزارش همشهری، اداره آمار بورس تهران، ارزش بازار صنایع بورس تهران تا 26خردادماه را 2هزار و 226 میلیارد ریال اعلام کرد. بررسی‌ها از روند ارزش بازار صنایع نشان می‌دهد که این متغیر در پایان اردیبهشت‌ماه در 2هزارو 83میلیارد ریال قرار داشته و تا 26خرداد‌ماه با افزایش143میلیارد ریالی با6.8درصد رشد مواجه شده است.

ارزش بازار برترین‌ها

با نگاهی به 38صنعت حاضر در بورس تهران می‌بینیم که 6صنعت برتر بورس، بیش از 70درصد ارزش بازار را در اختیار دارند. به این ترتیب ارزش بازار صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی، بانک‌ها، استخراج کانه‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای که در پایان اردیبهشت‌ماه یک میلیارد و 659هزار و 144میلیارد ریال بود در 26خرداد‌ماه به رقم یک‌هزار و 799میلیارد ریال رسیده است. در بررسی جداگانه صنایع مورد نظر، محصولات شیمیایی که بزرگ‌ترین صنعت بازار سرمایه است با رشد 8درصدی ارزش بازار نسبت به اردیبهشت‌ماه در رقم 524هزار میلیارد ریال قرار دارد.

همچنین صنعت فلزات اساسی درحالی اردیبهشت‌ماه ارزش بازاری 328هزار میلیارد ریالی داشت که در 26خردادماه این رقم به 371هزار میلیارد ریال رسید. صنعت فراورده‌های نفتی نیز که در رتبه سوم برترین‌های بازار قرار دارد با رشد 15هزار میلیارد ریالی، ارزش بازاری 272هزار میلیارد ریالی را ثبت کرده است.

براساس آخرین گزارش بورس تهران ارزش بازار بانک‌ها نیز با رشد مواجه شده و به رقم 239هزار میلیارد ریال رسیده است. ارزش بازار استخراج کانه‌های فلزی نیز در آخرین گزارش 213هزار میلیارد ریال است.

سودها رشد کرد

رونق معاملات در بورس تهران باعث شده است تا در خرداد‌ماه پیش‌بینی سود صنایع نیز رشد کند و نسبت به اردیبهشت‌ماه نزدیک به 5هزار میلیارد ریال افزایش داشته باشد.با رصد صنایع برتر بازار می‌بینیم که صنعت محصولات شیمیایی با سرمایه 50هزار و 403میلیارد ریال، آخرین سود پیش‌بینی شده خود را 76هزار و980میلیارد ریال اعلام کرده است که نسبت به‌ماه قبل نزدیک به هزار و 500میلیارد ریال رشد داشته است. سهامداران بزرگ‌ترین صنعت بازار سرمایه به ازای هر سهم تا امروز هزارو527ریال سود دارند.

صنعت فلزات اساسی نیز که رتبه دوم را در بین بزرگ‌ترین‌های بورس از آن خود کرده است با سرمایه 74هزار و501میلیارد ریالی، برای سال‌جاری عایدی 56هزار و 469میلیارد ریالی پیش‌بینی کرده است. سود این گروه نیز نسبت به‌ماه قبل 157میلیارد ریال رشد کرده است. صنعت بانکداری در‌ماه جاری هیچ رشد سودی را تجربه نکرده و آخرین سود اعلامی این گروه بدون تغییر نسبت به‌ماه قبل 53هزار و 853میلیارد ریال است اما در مقابل سهامداران شرکت‌های چند رشته‌ای در‌ماه جاری شاهد رشد قابل توجه پیش‌بینی سود صنعت خود شدند.

به این ترتیب که این صنعت عایدی امسال خود را در خرداد‌ماه 2هزار و 596میلیارد ریال افزایش داده و به رقم 39هزارو582میلیارد ریال رسانده است که متوسط پیش‌بینی سود هر سهم در این صنعت هزار و30ریال می‌شود.رشد سود این گروه در حالی رخ داده است که برخلاف تصور بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، پیش‌بینی سود گروه فراورده‌های نفتی با افتی هزارمیلیارد ریالی مواجه شده و به رقم 38هزار میلیارد ریال رسیده است.

کد خبر 219915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز