پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران نفر از مردم بلغارستان برای ششمین روز متوالی با برگزاری تظاهراتی خواستار کناره گیری پلامن اورشارسکی نخست وزیر جدید این کشور شده‌اند.

بلغارستان

به گزارش شبکه پرس تی وی، معترضان روز چهارشنبه (۲۹ خرداد) پس از اجتماع مقابل ساختمان‌های دولتی در شهر صوفیه پایتخت بلغارستان، شعارهای «مافیا»، «زباله قرمز» و «استعفا» سر دادند.

همچنین حدود ۶۰۰ ملی گرا نیز با اجتماع مقابل ساختمان پارلمان بلغارستان، خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

این اعتراضات پس از آن آغاز شد که پلامن اورشارسکی شخص پر نفوذ و جنجالی در رسانه های بلغارستان را به عنوان رئیس آژانس امنیت ملی این کشور منصوب کرد.

اورشارسکی که قدرت را سه هفته پیش دست گرفته است، تصمیم خود را تغییر داد و روز چهارشنبه از مردم بلغارستان عذرخواهی کرد.

نخست وزیر بلغارستان گفت: «من یک اشتباه سیاسی مرتکب شدم و نه تنها از شما بلکه از همه مردمی که علیه این تصمیم تظاهرات کردند، عذرخواهی می‌کنم.»

اورشارسکی همچنین گفت وی قصد کناره گیری از قدرت ندارد و استعفای وی تنها شرایط اقتصادی و اجتماعی بلغارستان را وخیم تر خواهد کرد.

اگرچه با ادامه اجتماعات و اعتراضات مردمی در سراسر بلغارستان، بیم آن می‌رود که بحران سیاسی دیگری این کشور را فرا گیرد. بحران سیاسی چهار ماه پیش در بلغارستان، سبب کناره گیری دولت پیشین از قدرت شد.

روز دوشنبه هشت نفر در پایان تظاهرات مقابل ساختمان های دولتی زخمی شدند.

اعتراضات مردمی در بلغارستان در تاریخ چهاردهم ژوئن و پس از آن که دولت سریعا هلیان پوسکی نامزد اورشارسکی را برای پست ریاست آژانس امنیت ملی بلغارستان تایید کرد، آغاز شد.

اندکی پس از این تایید، روزن پلونلیو رئیس جمهوری بلغارستان گفت وی به دولت بی اعتماد است و خواستار بررسی فوری این انتصاب شد.

پوسکی ریاست یکی از گروه های رسانه ای مهم بلغارستان را بر عهده دارد و هیچ تجربه ای در زمینه امنیت ملی ندارد.

دولت محافظه کار پیشین بلغارستان در ماه فوریه و به دنبال اعتراضات گسترده مردمی علیه هزینه بالای انرژی و حقوق کم در فقیرترین کشور عضو اتحادیه اروپا، مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

کد خبر 219704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز