گروه بین‌الملل: پس از مدتی آرامش در کشورهای اروپایی، به‌نظر می‌رسد موج جدید ناآرامی ناشی از بحران اقتصادی در سال‌جاری میلادی در حال شکل‌گیری است.

اعتراض

دیروز دولت بلغارستان در پی اعتراض گسترده مردم به افزایش بهای برق استعفا کرد، در یونان هزاران نفر از معترضان ضد‌ریاضت به خیابان‌ها ریختند و پلیس اسپانیا با کارکنان اعتصابی شرکت هواپیمایی ایبریا درگیر شد.به گزارش خبرگزاری‌ها، دولت بلغارستان جدیدترین دولت اروپاست که قربانی بحران اقتصادی شده است. بسیاری از بلغاری‌ها از افزایش بهای انرژی، شرکت‌های انحصاری تولید برق و کاهش سطح زندگی بسیار ناراضی هستند. در بلغارستان فقیرترین کشور اتحادیه اروپا، معترضان سه‌شنبه شب با پلیس درگیر شدند.

ده‌ها هزار نفر از بلغاری‌ها از یکشنبه در شهرهای سراسر این کشور دست به اعتراض زده‌اند و در برخی موارد، اعتراض‌ها به خشونت گراییده است. بویکو بوریسوف نخست‌وزیر کوشید با برکنار کردن وزیر دارایی اعتراض‌ها را آرام کند و وعده کرد از بهای برق بکاهد و شرکت‌های خارجی را مجازات کند اما این اقدام‌ها نتوانست جلوی نارضایتی را بگیرد. بوریسوف در هنگام اعلام استعفای خود گفت:

من در دولتی که پلیس آن مردم را کتک می‌زند، مشارکتی نخواهم کرد. مجلس کشور این استعفا را پذیرفته است. بسیاری از بلغاری‌ها از افزایش میزان بیکاری به 9.11درصد دلسرد شده‌اند و میانگین حقوق‌ها به 550دلار در‌ماه رسیده است. بهای برق در تیرماه 13درصد افزایش یافت، اما اثر این افزایش وقتی در زمستان احساس شد که مردم از دستگاه‌های گرمایشی برقی استفاده کردند. بلغارستان تنها کشور در اتحادیه اروپا نبود که مردم آن دیروز به خیابان‌ها آمدند. خیابان‌های آتن نیز دیروز صحنه حضور هزاران نفر از معترضان ضد‌ریاضت در یونان بود. اتحادیه‌های کارگری برای اعتراض به افزایش مالیات‌ و کاهش بودجه اعتصاب کردند.

پاره‌ای از کارشناسان معتقدند این اقدام‌ها به افزایش بیکاری تا میزان 30درصد در سال‌جاری میلادی خواهد انجامید. اعتصاب 24ساعته پروازها را مختل کرد، قطارها را از حرکت باز داشت و خدمات عمومی را فلج کرد. این نخستین اعتصاب عمومی سال میلادی جاری است که به رویارویی بین گروه‌های کارگری و دولت محافظه‌کار دامن می‌زند. مدارس دولتی و ادارات مالیات تعطیل شدند و فقط بخش‌های اورژانس به مردم خدمات ارائه می‌کردند. وکلا نیز از حضور در دادگاه‌ها خودداری کردند.

در آتن، هزاران نفر از اعضای یک اتحادیه کارگری وابسته به حزب کمونیست تظاهرات آرام به سوی مجلس برگزار کردند، اما اعضای دیگر اتحادیه‌های اصلی بخش عمومی و خصوصی نیز بعد از ظهر دیروز تظاهرات برپا کردند. در این حال، کارکنان بخش زمینی و خدمه‌هوایی شرکت هواپیمایی ایبریا در اسپانیا از دیروز اعتصابی 15روزه را شروع کردند. این معترضان در نخستین روز اعتصاب با پلیس در فرودگاه بین‌المللی مادرید درگیر شدند. آنان به طرح مقامات این شرکت برای بیکار کردن 3800نفر معترض هستند. شرکت ایبریا پارسال دچار زیان‌های قابل‌توجهی شد و اکنون مقامات آن می‌کوشند با کاهش کارمندان، جلوی زیان‌دهی آن را بگیرند.

کارشناسان گفته‌اند که این اعتصاب باعث لغو شدن بیش از 1200پرواز ازجمله 236پرواز در نخستین روز می‌شود. پلیس با استفاده از باتوم صدها معترض را که سعی می‌کردند وارد پایانه فرودگاه شوند، به عقب راند. اعتراض‌های دیگری نیز در فرودگاه‌های سراسر کشور برگزار شد. این اعتصاب در سه مرحله در روزهای 30بهمن تا چهار اسفند، 14تا 18اسفند و 28اسفند تا دوفروردین برگزار می‌شود. مقامات ایبریا می‌گویند که مشکلات اقتصادی چاره‌ای جز کاهش نیرو برای این شرکت باقی نگذاشته است.

کد خبر 202398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز