سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست در مجلس هشتم، با انتقاد از افت استانداردهای زیست‌محیطی در کشور، گفت:‌ به لحاظ شاخصه‌های زیست‌محیطی جزء ۱۰ کشور آخر دنیا هسیتم.

انوشیروان محسنی‌بند‌پی در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از افت شدید استانداردهای زیست‌محیطی در کشور، توضیح داد:‌ متأسفانه شاخصه‌های استاندارد زیست‌محیطی به‌دلیل افزایش آلودگی هوا ناشی از سوخت، آلودگی آب‌های زیرزمینی، افزایش آلاینده‌های صوتی و پدیده ریزگردها با افت محسوسی مواجه شده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس هشتم، در پاسخ به این مسئله که منشأ ریزگردها داخلی است یا خارجی، تصریح کرد: واقعیت این است که تنها بخش محدودی از این مشکل به کشورهای همسایه‌ای مثل عربستان و عراق مربوط می‌شود چرا که در داخل کشور بسترهای زیادی برای وجود این پدیده مخرب به‌شدت فراهم شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس هشتم، منشأ داخلی ریزگردها را منابع آبی خشک شده خواند و ادامه داد: وقتی منابع آبی به مرور زمان و به‌دلیل بی‌توجهی خشک می‌شوند، در اثر وزش باد، گرد و خاک آن منطقه به هوا متصاعد می‌شود که به‌اصطلاح به آن ریزگرد می‌گویند. در ایران نیز 2میلیون هکتار منبع آبی وجود دارد که حدود ۶۰ درصد آن یعنی یک میلیون و 200 هزار هکتار آن خشک و مستعد تولید ریزگرد شده است.

ریزگردهای سرطان‌زا

محسنی‌بندپی افزود: ریزگردها تا عمق ریه انسان نفوذ می‌کنند و در درازمدت به راحتی مشکلات تنفسی و حتی سرطانی را به‌وجود می‌آورند. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس هشتم تصریح کرد:‌ ریزگردها در چند سال اخیر مشکلات زیادی ازجمله تعطیلی‌های پی‌درپی و افزایش مراجعات درمانی را موجب شده‌اند که هر دوی این مسائل هزینه‌های زیادی را برکشور تحمیل کرده‌اند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در کنترل ریزگردها، ادامه داد: این سازمان متأسفانه هیچ برنامه جامعی برای مقابله با خشک شدن منابع آبی به‌عنوان منابع تولید‌کننده ریزگرد و همچنین جنگل‌ها نداشته و نتوانسته از بودجه‌های اختصاص‌یافته به‌طور کارآمد استفاده کند.

محسنی‌بندپی افزود: در مجلس هشتم رقمی قریب به یک میلیارد دلار تنها برای مبارزه با ریزگردها به سازمان محیط‌زیست اختصاص یافت ولی این سازمان به‌عنوان یکی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری هیچ گزارشی پیرامون چگونگی هزینه و فعالیت‌هایش ارائه نکرد. وی ادامه داد: در دولت هشتم اگرچه اولویت‌های هفت‌گانه‌ای برای حفظ محیط‌زیست اختصاص یافت و گام‌های ارزنده‌ای برداشته شد ولی همه این برنامه‌ریزی‌ها از سال ۸۴ یعنی دولت نهم به بعد ناکام ماند.

سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس هشتم گفت: شاخص‌های زیست‌محیطی نشان می‌دهد که ایران در ردیف 10 کشور آخر حفظ و سلامت محیط‌زیست قرار دارد، از این‌رو مسئولان باید هرچه زودتر برای حل و رفع این مشکلات فکری بکنند.

کد خبر 219641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز