معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت نهم با اشاره به اینکه از نظر تهدید تالاب‌ها، ایران رتبه نخست را به‌خود اختصاص داده است گفت: کاهش جمعیت حیات‌وحش، افزایش گونه‌های در معرض انقراض و خشکی تالاب‌ها ازجمله چالش‌های زیست‌محیطی کشور در عرصه منابع طبیعی است که در دولت دهم به حال خود رها شده‌اند.

دلاور نجفی در گفت‌وگو با سایت خبری محیط‌زیست ایران(IENA) با بیان اینکه وضعیت محیط‌زیست ایران به‌خصوص در حوزه طبیعی بسیار نامناسب است، گفت: جمعیت حیات‌وحش نسبت به گذشته کاهش بسیار چشمگیری داشته و تعداد گونه‌های درمعرض انقراض افزایش یافته است. وی که در دوره ریاست فاطمه جوادی بر سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاونت طبیعی و تنوع‌زیستی این سازمان را برعهده داشت، با تأکید بر اینکه عمده طرح‌های توسعه‌ای در سال‌های گذشته، تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش را سبب شده است، تصریح کرد: بر اثر توسعه ناپایدار، بسیاری از زیستگاه‌ها قطعه‌قطعه و جزیره‌ای شده و زندگی گونه‌های جانوری را با خطر جدی مواجه کرده است.

این مسئول پیشین محیط‌زیست با اشاره به اینکه تالاب‌ها و جنگل‌های کشور ازجمله اکوسیستم‌های حساس هستند، افزود: اکنون ایران رتبه نخست را در تهدید تالاب‌ها داراست و در حال حاضر بیشتر تالاب‌های کشور در معرض کم‌آبی و آلودگی شدید ناشی از فاضلاب و پسماند قرار دارد. به گفته نجفی مقایسه رویشگاه‌های جنگلی طی 50سال اخیر نشان می‌دهد که محیط‌زیست و جنگل‌های کشور بسیار تخریب شده است. وی با تأکید بر اینکه مشکلات در حوزه محیط‌زیست بسیار است و اراده‌ای هم برای رفع این مشکلات وجود ندارد، گفت: معتقدم که در دولت دهم تمام فعالیت‌ها در عرصه محیط‌زیست رها شده است.

دلاور نجفی در ادامه از دولت یازدهم خواست که اشتباهات دولت نهم و دهم را در مدیریت محیط‌زیست کشور تکرار نکند و در مقابل خواسته‌های غیرمحیط‌زیستی مقاومت کند. وی گفت: در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در حوزه محیط‌زیست نگرش‌ها در دولت نهم و دهم تغییر نکرد و در کنار آن وزرای صنعت، نفت و جهادکشاورزی دغدغه‌های محیط‌زیستی نداشتند و محیط‌زیست و حراست و حفاظت از آن‌را در اولویت نمی‌دیدند.

نجفی تصریح کرد: در دولت نهم در مقابل بسیاری از خواسته‌های مغایر با محیط‌زیست دولتمردان ایستادگی و مقاومت کردیم اما این مقاومت در دولت دهم وجود نداشت و مدیران حوزه محیط‌زیست همسو و همسان با خواسته‌های وزرا و دولتمردان حرکت کردند و تخریب محیط‌زیست را پذیرفتند.

 

کد خبر 219513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز