معاون دفتر امور زیستگاه‌های سازمان محیط‌زیست، پروژه‌های سدسازی را عاملی مهم در مسیر نابودی تالاب‌ها مطرح کرد و گفت: درصدد هستیم تا پایان سال‌جاری حدود 6تالاب کشور را در کنوانسیون رامسر به ثبت برسانیم.

مسعود باقر‌زاده کریمی به فارس گفت: حفاظت از منابع طبیعی کشور باید در برنامه‌های کلان کشور دیده شود، به‌طوری‌که هم‌اکنون در سند توسعه چشم‌انداز 1404و قوانین برنامه‌های 5ساله دیده شده است؛ اینطور به‌نظر می‌رسد که از جهت پشتوانه قانونی به مسائل زیست‌محیطی در برنامه کلان کشور به خوبی توجه شده است.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست افزود: آنچه به‌عنوان معضل وجود دارد این است که ساختار‌مندشدن و اجرایی‌کردن این برنامه‌های کلان به خوبی صورت نمی‌گیرد. وی گفت: سالانه میلیارد‌ها تومان صرف طرح‌های زیست‌محیطی می‌شود درصورتی که نتیجه قابل ملاحظه‌ای از اجرای این طرح‌ها حاصل نمی‌شود.

به گفته وی، در برنامه 5ساله پنجم توسعه تأکید فراوانی بر احیا و حفاظت از تالاب‌ها شده است، به‌طوری که در 3 ماده قانونی 187، 191 و 193 به این موضوع پرداخته شده است. باقر‌زاده کریمی افزود: کماکان روش‌های غیرجامعی بدون رعایت حقابه زیست‌محیطی به اجرا در می‌آید، به‌خصوص پروژه‌های سد‌سازی که این امر به‌عنوان عامل مهمی در مسیر نابودی تالاب‌ها مطرح می‌شود.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در مناطقی که بارش برابر یک پنجم و حتی یک‌دهم تبخیر است، تالاب‌ها کاملا وابسته به آب‌های اطراف و بالادست خود هستند؛ این در حالی است که اغلب رودخانه‌ها در مسیر خود مورد بهره‌برداری بی‌رویه بدون رعایت حقابه تالاب‌های پایین‌دست قرار می‌گیرند. باقرزاده کریمی افزود: خشک‌شدن تالاب‌ها، از بین‌رفتن جنگل‌ها و افزایش بیابان‌زایی در کشور به‌دلیل اشتباهات تاریخی در حوزه حفاظت و صیانت از محیط‌زیست و همچنین بهره‌برداری‌های بی‌رویه در صنایع مختلف بوده است.

باقر‌زاده کریمی با بیان اینکه محیط‌زیست دارای ظرفیت‌های گسترده به‌منظور بهره‌برداری نیست، گفت: آستانه‌های تحمل محیط‌زیست در بسیاری از مسائل پر شده است. به‌طور مثال، می‌توان به کاهش آب‌های زیر‌زمینی اشاره کرد که این امر زنگ خطری برای تمامی بخش‌های توسعه به‌خصوص بخش کشاورزی و صنعت است.

این مقام مسئول یادآور شد: کاهش جمعیت گونه‌های حیات وحش، سیر نابودی پوشش‌های مرتعی به‌دلیل چرای بی‌رویه دام‌ها، تغییر کاربری‌ها، توسعه بی‌رویه شهرها و همچنین سد‌سازی‌ها باعث تخریب محیط‌زیست شده است.

کد خبر 218861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز