معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست از تأمین ۶۰میلیون مترمکعب حقابه دریاچه هامون از طریق چاه‌نیمه‌ها خبر داد.

 

 احمدعلی کیخا در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آبی که از این طریق تأمین می‌شود به اطراف کوه خواجه و هیرمند تزریق خواهد شد تا بتوانیم بخش‌هایی از این دریاچه را احیا کنیم. وی با اشاره به اختصاص 2میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه هامون از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: تا پایان سال 45میلیارد تومان دیگر نیز به این دریاچه اختصاص داده خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دریاچه هامون تا 90درصد دچار خشکیدگی شده است، افزود: حتی با اجرای تمام طرح‌های احیایی نیز بازگشت دریاچه به وضعیت قبلی‌اش بسیار مشکل است و به این راحتی‌ها محقق نخواهد شد.

کیخا تصریح کرد: موضوع دریاچه هامون نیز همچون دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار گرفته و مصوب شده که کارگروه دریاچه ارومیه به موضوع این تالاب بین‌المللی که جزو سایت رامسر بوده و ذخیره‌گاه زیستکره نیز محسوب می‌شود، بپردازد. وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت دریاچه هامون افزود: نه‌تنها خود دریاچه در حال نابودی است بلکه تمدنی که طی هزاران سال در کنار آن شکل گرفته نیز در معرض نابودی قرار دارد. به گفته وی، مهم‌ترین علت خشک‌شدن این دریاچه دخالت بشر در داخل خاک افغانستان و یکسری اقدامات مدیریتی ناصحیح در داخل کشور است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم دیپلماسی زیست‌محیطی برای حل مشکل دریاچه هامون اظهار کرد:‌ از زمان شروع دولت جدید با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور بر مسائل زیست‌محیطی تعاملات بسیاری با جامعه جهانی داشته‌ایم که به همین منظور در جلسه اخیر که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و نماینده مقیم سازمان ملل متحد برگزار شد، در رابطه با موضوع دریاچه هامون نیز صحبت‌هایی داشتیم. وی تأکید کرد: علاوه بر لزوم اصلاح مدیریتی در داخل کشور باید با همکاری همه سازمان‌های جهانی جلساتی برگزار کنیم تا دولت افغانستان نیز حقابه این تالاب را به آن تخصیص دهد؛ چرا که تالاب هامون تنها متعلق به ایران نبوده و عواقب نابودی آن به تمام کشورهای منطقه بازمی‌گردد.

او افزود: باید با اجرای طرح انتقال آب کشاورزی با لوله و افزایش راندمان آبیاری، آب بیشتری به تالاب هامون اختصاص داد. همچنین باید در مدیریت ذخیره چاه‌نیمه‌ها دقت بیشتری داشته باشیم. کیخا گفت:‌ باید بررسی کنیم و ببینیم که چرا افغان‌ها حقابه تالاب هامون را به آن اختصاص نمی‌دهند تا به آنها برای حل مشکلاتی که باعث این اقدام شده کمک کنیم. به‌عنوان مثال گفته می‌شود افغانستان برای تولید برق دست به این کار زده‌، درحالی‌که منطقه زابل با وزش بادهای 120روزه یکی از بهترین کانون‌های تولید انرژی بادی است و می‌توان به این کشور کمک کرد.

 

کد خبر 240161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز