دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

دکتر رحمت‌الله صدیق*: مهم این است که وضعیت حجاب در جامعه سالم باشد نه لزوماً‌ همانطوری که نیروی انتظامی می‌پسندد.

ما تا حالا فقط عقب نشسته‌ایم و منفعل بوده‌ایم. اول انقلاب، حجاب یک وظیفه عمومی تلقی می‌شد، بعد از عمومیت افتاد و شد بخشی و گروهی. از حالت وظیفه هم در آمد و تبدیل به یک نمایش اجتماعی شد، حالت تحمیلی پیدا کرد. شما نمی‌توانید بگویید جمعیت بدحجاب نسل جوان مقصر است.

 حسابش را که بکنید یک سهم از تقصیر، گردن خود فرد بدحجاب است و 50 درصد سهم تقصیر نهادهای دیگر (سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، آموزش عالی و مساجد مخصوصاً‌) که بستر مناسب فرهنگی فراهم نکرده‌اند.

 ما باید حجاب را بازتعریف کنیم. مهم این است که وضعیت حجاب در جامعه سالم باشد نه لزوماً‌ همانطوری که نیروی انتظامی می‌پسندد. مطابق با قانون آسیب‌شناسی اجتماعی، هنجاری که مستمراً‌ شکسته می‌شود از حیثیت یک مسأله می‌‌افتد و باید هنجار مناسب‌تری را به عنوان جایگزین مطرح کنیم.

ما هنجارهای مربوط به حجاب را در طول 28سال نتوانسته‌ایم درست کنیم و روزبه‌روز تخلف‌کنندگان از هنجارهای مربوط به حجاب زیاد می‌شوند. ما باید قوانین را بازخوانی کنیم. باید کلاً‌ هنجارهای اسلامی مربوط به عرصه عمومی را با توجه به مصلحت زمان و مکان و سیره نبوی از نو تعریف کنیم. مثل کارهایی که امام خمینی(ره) می‌کرد.

دکتر صدیق بر خلاف خیلی‌ها که از نیروی انتظامی انتقاد می‌کنند، می‌گوید: به نظرم در این قضایای اخیر، نیروی انتظامی دارد مرد و مردانه فداکاری می‌کند و جور بقیه نهادها را هم می‌کشد. به نظرم، نیروی انتظامی با توجه به مجموعه اطلاعاتی که (درباره باندهای فساد، مجتمع‌های تجاری، بوتیک‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی، ترویج کج‌رفتاری‌، توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی رایگان و غیره) دارد، خیلی خوب عمل می‌کند. من به عنوان پدر 5 تا بچه و استاد دانشگاه از آنها راضی‌ام.

 البته من نمی‌گویم نیروی انتظامی نمی‌تواند بهتر از این باشد. نیروهای برخوردکننده یک سری کاستی‌های رفتاری هم دارند و در آن مجلس و دولت مقصر است که سرمایه‌گذاری کافی نمی‌کنند و امکانات کافی در اختیار آنها نمی‌گذارند. حتی این نیروها را می‌توان از میان افراد جا‌افتاده‌تر که نقش برادر بزرگ‌تر و پدر و مادر بچه‌ها را داشته باشند، انتخاب کرد.

*دکتر رحمت‌الله صدیق، استاد دانشکده علوم اجتماعی است و مدتی هم در سالهای 65-64 ریاست این دانشکده را تجربه کرده. حیطه تخصصی او مطالعه بر روی آسیب‌های اجتماعی است. او پروژ‌ه‌های تحقیقاتی متعددی هم برای نهادهایی چون وزارت علوم و فناوری، نیروی انتظامی و حوزه علمیه انجام داده است.

کد خبر 21950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز