گروه بورس: صعود بی‌سابقه شاخص کل بورس تهران همزمان با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری همه را شوکه کرد.

بورس

شاخص فقط در طول 2روز بعد از انتخابات، 2هزارو150واحد معادل 4.5درصد رشد کرده، این بیشترین میزان رشد یکباره، در طول تاریخ 46ساله بورس است. به گزارش همشهری، همانطور که از قبل کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کردند، بورس تهران فارغ از نتیجه انتخابات، واکنش مثبتی به تغییر دولت نشان داد چنان که اعداد و ارقام ثبت شده بر تابلوی تالار حافظ در روز‌های شنبه و یکشنبه، مهر تأییدی بر این ادعاست.

آمارها نشان می‌دهد؛ شاخص بورس تهران در سال 1384و با تغییر آرایش سیاسی، پس از انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری، رویه‌ای کاملا متفاوت در پیش گرفته بود، رفتاری عکس واکنش آن در سال 92بود. در سال84پس از پایان انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری در روز جمعه، سوم تیرماه، بلافاصله شاخص کل بورس تهران در روز شنبه با شدید‌ترین نزول مواجه شد. طبق آمار درتابستان و پاییز آن سال، شاخص کل بورس تهران از سطح 12هزارو495واحد در تاریخ یکم تیر‌ماه 84به 9هزارو788واحد در 30آذر‌ماه 84کاهش یافت. پیش از این هم کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری شاخص کل بورس تهران با صعود مواجه می‌شود، با وجود این صعود انفجاری شاخص بورس در روزهای شنبه و یکشنبه همه را شوکه کرد.

به‌دنبال این رکورد‌شکنی‌ها، شاخص بورس برای نخستین‌بار از مرز 47هزار واحد گذشت و به سرعت خود را به مرز 48هزار واحد نزدیک کرد. به این ترتیب دیروز رکورد بیشترین رشد روزانه و رکورد ثبت بیشترین ارزش ریالی بازار هم در بورس شکست. در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران 1194واحد رشد کرد، این بیشترین میزان رشد بورس در طول یک روز است. در عین حال دیروز رکورد ارزش بازار سهام هم شکست.

دراین روز ارزش کل بورس برای نخستین‌بار به رقم 228هزار میلیارد تومان معادل 91.2میلیارد دلار رسید. در مبادلات دیروز در عین حال ارزش شرکت‌های بزرگ بورس به‌شدت افزایش یافت به‌طوری که ارزش سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس به مرز 25هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت اصفهان هم به ترتیب به 12.5و 11.4هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر 219133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز