گروه بورس: مدیر امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: شرکت‌ها، نهاد‌ها و وزارتخانه‌هایی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند می‌توانند از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان منابع مالی خود را تأمین کنند.

بورس

ایوب باقر تبار در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان ابزار بسیار کارآمدی برای انجام پروژه‌های ساختمانی، شهر‌سازی‌ و ترمیم بافت‌های فرسوده هستند. وی با بیان اینکه این ابزار مالی قادرند منابع مالی مورد نیاز برای انجام چنین طرح‌هایی را تأمین کنندافزود:

در حال حاضر بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی از طریق دریافت وام‌های بانکی تأمین می‌شود وبا توجه به آنکه این پروژه‌ها منابع مالی زیادی نیاز دارند، در موارد زیادی با مشکل تأمین منابع مالی مواجه می‌شونددرحالی‌که با استفاده از صندوق‌های زمین و ساختمان می‌توان به راحتی منابع مالی مورد نیاز چنین طرح‌هایی را تأمین کرد. وی با تأکید بر اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان می‌توانند برای تأمین منابع مالی ترمیم بافت‌های فرسوده مورد استفاده قرار بگیرندادامه داد:

شرکت‌ها، نهاد‌ها و وزارتخانه‌هایی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند می‌توانند از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان منابع مالی خود را تأمین کنند و دیگر نیازی ندارند که وام دریافت کنند. باقر تبار با بیان اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان می‌تواند مورد استفاده شهرداری‌ها و همچنین وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد توضیح داد:

البته صندوق‌های زمین و ساختمان نیاز به شفافیت اطلاعاتی دارند، چرا که زمینی که پروژه ساختمانی در آن احداث می‌شود باید مشکلی به لحاظ پروانه نداشته باشد و همچنین اطلاعات مالی این صندوق‌ها باید شفاف باشد. به گفته وی صندوق‌های زمین و ساختمان در ایران برای اجرای پروژه‌های ساختمان‌سازی‌ طراحی شده‌اند درحالی‌که عموما در کشور‌های دیگر دنیا این صندوق‌ها منافع حاصل از اجاره را به مالکان واحدهای صندوق زمین و ساختمان اختصاص می‌دهند.

کد خبر 219439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز