یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: تنش‌های اخیر بر سر انتخاب رئیس جمهور جدید در ترکیه برای واشنگتن موقعیت دشواری را به وجود آورده است.

از یک سو واشنگتن متعهد به دولت برخاسته از قانون اساسی است و از سوی دیگر خواهان ترمیم روابط خود با ستاد کل ارتش است.

روابط ایالات متحده با ارتش ترکیه که از خریداران عمده تجهیزات نظامی آمریکاست و با اسراییل نیز همکاری می‌کند، به طور سنتی دوستانه بوده است. اما اخیراً  این روابط به‌دلیل نگرانی‌های آمریکا دربارۀ اهداف ترکیه در مورد کردستان با تنش روبه‌رو بوده. این تنش‌ها در طرز برخورد آمریکا با بحران جاری انعکاس پیدا کرده‌‌است.

بر خلاف کمیسیون اتحادیه اروپا، وزارت امورخارجه آمریکا از دخالت بیست و هفتم ماه آوریل ارتش ترکیه علیه انتخاب وزیر امورخارجه عبدالله گل، خرده نگرفته است. ولی،  تظاهرات گسترده علیه گل را ستوده است. منابع خبری  در وزارت امور خارجه در این باره می‌گویند که در این میان دو عامل وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.

 اول اینکه مسئولان آمریکا در نگرانی ارتش ترکیه در مورد بر آمدن اسلام گرایی شریکند. یکی از این منابع خبری در وزارت خارجه اخیراً به خبرنگار ما گفت:ما خوشنودیم که آنها (ارتش ترکیه)گامی اصولی و زود هنگام  برداشته‌اند. نکته دوم این است که مسئولان آمریکا در حال بدست آوردن حامیان درون ستاد کل ارتش ترکیه هستند تا با استفاده از آنها از ورود بالقوۀ ارتش ترکیه به کردستان عراق جلوگیری کنند.

 یک مقام کاخ سفید در این باره به شرط ناشناس ماندن گفت: نفوذ ما بر کردهای عراق در حال افول است. ما نگران آنیم که آنها در مورد قانون ترکیبات هیدروکربن و شهر کرکوک،  کار نابخردانه‌ای انجام دهند. بنابر این ما نیازمند بهترین رابطۀ ممکنه با ارتش ترکیه هستیم تا مطمئن شویم که آنها اوضاع کردها را نابسامان نکنند.

منبع: Swoop

کد خبر 21910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز