شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

8 وزیر خارجه سابق آمریکا در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس کنگره این کشور درخواست کردند تا قطعنامه مربوط به نسل کشی ارمنیان را که اکنون به صحن مجلس رسیده از دستور خارج کند.

به گزارش هفته‌نامه ترکیش ویکلی، در این نامه که به امضای مادلین آلبرایت، جیمز بیکر، وارن کریستوفر، لارنس ایگل برگر، الکساندر هیگ، هنری کیسینجر، کالین پاول و جورج شولتز رسیده است، سران سابق دیپلماسی آمریکا خطاب به پلوسی نوشته‌اند، تصویب قطعنامه مربوط به نسل کشی ارمنیان به اهداف سیاست خارجی واشنگتن لطمه زده و در مسیر رابطه با ترکیه مانع ایجاد می‌کند.

در این نامه تاکید شده است که با این کار نه تنها مسیر آشتی میان ارمنستان و ترکیه تخریب می‌شود بلکه منافع امنیت ملی آمریکا در منطقه که از جمله آن امنیت نیروهای نظامی در عراق و افغانستان است به خطر می‌افتد.

وزرای خارجه سابق آمریکا در این نامه  خواستارمسدود شدن روند تصویب این قطعنامه هستند. در این قطعنامه که اکنون به صحن مجلس رسیده، وقایع سال‌های 1915 تا 1917 و کشتار ارمنیان به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته شده است.

در این نامه آمده است، ما واقعه عظیم و تراژدی هولناک اقوام ارمنی در آن دوران را نفی نمی‌کنیم.

اما نباید سیاست دراز مدت آمریکا در تشویق و ترغیب آشتی میان ترکیه و ارمنستان را فراموش کرد و تنها باید از دولت ترکیه خواست تا این تراژدی را به رسمیت بشناسد.

وزرای خارجه سابق آمریکا در این نامه نوشته‌اند که اگر بیانیه و قطعنامه‌ای در این مورد در کنگره به تصویب برسد، آنچه تا کنون در این مسیر به دست آمده از دست خواهد رفت.

وزرای خارجه سابق آمریکا همچنین با اشاره به مشارکت ترکیه در پیشبرد منافع ملی واشنگتن در خاورمیانه و اروپا، تصویب و مطرح شدن این قطعنامه را باعث تخریب روابط با ترکیه دانسته و آن را خطرناک خوانده‌اند.

در جریان درگیری‌های قومی سال‌های 1915 تا 1918 که جنگ جهانی اول جریان داشت، بسیاری از ترک‌ها و ارمنی‌ها کشته شدند، بسیاری هم به دلیل قحطی ناشی از جنگ و شرایط بعد از آن کشته شدند.

کد خبر 32686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز