ماشین‌های راه‌سازی در ضلع شمالی شهر تاریخی بیشاپور از صبح دیروز مستقر شدند تا عملیات راه‌سازی در این محور تاریخی را شروع کنند.

جاده آسفالته بار دیگر پیکر بیشاپور باستانی را خراشید


این درحالی‌است که پیش از این مسئولان ارشد کشوری به‌دلیل اهمیت این شهر باستانی از سنگفرش این جاده گفته بودند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، درحالی روز گذشته ماشین‌های راه‌سازی در ضلع شمالی شهر تاریخی بیشاپور برای انجام عملیات راه‌سازی مستقر شدند که فعالان میراث فرهنگی با اعتراض به این اقدام اعلام کردند، اگر جاده‌ای که هم‌اکنون از روی شهر تاریخی بیشاپور عبور می‌کند، آسفالت شود، نه‌تنها این شهر باستانی به ثبت جهانی نمی‌رسد که آثار مدفون زیر خاک دچار صدمات جبران ناپذیری می‌شوند.

نزدیک به 15سال است که مسئولان شهرستان، استان و حتی کشوری برای رفاه حال عابران و همچنین حفظ سایت تاریخی بیشاپور وعده سنگفرش جاده 800متری را که از روی شهر باستانی بیشاپور می‌گذرد، داده‌اند. محسن عباسپور فعال میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه گفت: با اینکه نزدیک به 15سال است که مسئولان شهری وعده سنگفرش جاده بیشاپور را داده‌اند اما امروز به جای تحقق آن وعده 15ساله، شاهد استقرار ماشین‌آلات راه‌سازی در محل هستیم به‌طوری‌که از چند روز گذشته کار تسطیح مسیر و لکه‌گیری جاده آغاز شده است.

عباسپور افزود: آسفالت‌کردن بیشاپور اقدامی غیرمسئولانه و غیرقابل جبران است. از یک‌سو، لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به‌ شأن تاریخی ما درخصوص نوع رفتار با بناهای باستانی وارد می‌کند و از طرف دیگر بسیاری از آثار مدفون زیر خاک را از بین می‌برد. علی‌اکبر سرفراز، باستان‌شناس، سایت باستانی بیشاپور و تمامی اراضی واقع در حریم این شهر را در سال‌های پیش از انقلاب به نفع مجموعه بیشاپور تملک کرد.

براساس متن صریح قانون انجام هرگونه عملیات عمرانی در حریم درجه یک آثار باستانی، ممنوع و غیرقانونی است. جاده‌ای که در حال حاضر از شهر تاریخی بیشاپور عبور می‌کند، در قسمت شمالی این شهر قرار دارد و تمامی ضلع شرقی ـ غربی این مجموعه باستانی را پیموده است.

براساس این گزارش، عبور این جاده آسفالت شده، تاکنون یکی از موانع اصلی ثبت شهر تاریخی بیشاپور در فهرست آثار جهانی بوده است و با آسفالت‌کردن مجدد آن عملاً پرونده بیشاپور شانس خود را برای ثبت در فهرست آثار جهانی از دست می‌دهد. این در حالی است که چنانچه مسئولان به تعهدات قبلی خود درخصوص سنگفرش‌کردن این جاده عمل کنند، شاید شانس بیشاپور برای قرارگیری در لیست آثار جهانی افزایش یابد.

کد خبر 218423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز