بیش از یک میلیارد هکتار از جنگل‌های از بین رفته جهان که ممکن است این میزان به یک‌میلیاردو نیم هم برسد، قابل بازیابی هستند.

یک و نیم میلیارد هکتار جنگل‌های جهان از بین رفته‌اند


به گزارش ایسنا، آخرین یافته‌های اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست (IUCN) نشان می‌هد که جنگلبانی تحت کنترل محلی، سالانه 130میلیارد دلار به مناطق فقیر سود می‌رساند. همچنین سرعت قطع درختان جهان رو به کاهش است و از 8/3میلیون هکتار در سال در فاصله سال‌های 2000تا 1990میلادی به 5/2میلیون در دهه گذشته رسیده است.

سازمان بین‌المللی درختان جنگلی استوایی (ITTO) در گزارشی اعلام کرد که جنگل‌های استوایی جهان با مدیریت پایدار از سال 2005میلادی افزایش 50درصدی داشته و از 69میلیون هکتار به 183میلیون هکتار رسیده است. همچنین 4/4میلیون از 5/5میلیون کیلومترمربع جنگل‌های تایگای کانادا دست نخورده هستند. برزیل نیز پدیده جنگل‌زدایی را طی 5سال به‌میزان دوسوم کاهش داده که با اتخاذ اقداماتی برای مبارزه با قطع غیرقانونی درختان و توقف تغییر کاربری زمین صورت گرفته است.

اتحادیه اروپا و دولت‌های آفریقایی نیز با انجام پروژه‌هایی برای ساخت دیوارهای سبزی از درختان در طول صحرای بزرگ آفریقا به مقابله با بیابان‌زایی پرداختند. اما از سوی دیگر روند از بین رفتن سالانه حدود 13میلیون هکتار از جنگل‌ها همچنان ادامه دارد و روزانه مقدار 200کیلومتر از این مناطق از بین می‌روند.

کد خبر 218234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز