انتشار گزارش‌هایی در خبرگزاری میراث فرهنگی با موضوع ساخت یک هتل در حریم ارگ تاریخی کریمخانی شیراز در خیابان رودکی آن شهر که به شکسته شدن حریم منظری این بنای تاریخی ثبت ملی شده انجامیده است منجر به موضعگیری کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی کشور شد.

شیراز - ارگ کریم خان

براساس این گزارش، کارشناسان تأکید کرده‌اند که حذف نشدن طبقات اضافی این هتل در حال ساخت، خط آسمانی جدید و بدعتی غلط را در بافت تاریخی شیراز ایجاد می‌کند. به‌گفته آنها، ادامه این روند نه‌تنها منظر فرهنگی اثر را از بین می‌برد که تبعات اجتماعی و اقتصادی منفی را در بافت 360هکتاری شیراز به‌همراه دارد.

این گزارش می‌افزاید: «فریدون فعالی» مدیر میراث‌فرهنگی استان فارس زیر بار پیامدهای منفی این اتفاق نرفته است. وی برخلاف نظر معاونانش معتقد است، ضوابط ساخت‌وساز و هتل‌سازی در حریم ارگ کریمخانی به‌هیچ‌وجه مغایر با اصول و قوانین میراث‌فرهنگی نیست. علیرضا قلی نژاد پیربازاری، مدیر سابق پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی شیراز اما با تأکید بر اینکه اسکلت فلزی هتل خیابان رودکی درست در حریم ارگ کریمخانی و بافت تاریخی شیراز قرار دارد، گفت: برخلاف آنچه در خبرها توسط برخی کارشناسان گفته شده، هتل خیابان رودکی در نزدیکی ارگ کریمخانی و اتفاقا در حریم بافت تاریخی شیراز واقع شده است.

به‌گفته قلی‌نژاد، جای تأسف است که پس از سال‌ها فعالیت در بافت قدیم شیراز امروز شاهد چنین پدیده‌ای هستیم. سال‌های سال است که کارشناسان تلاش دارند شیراز را باتوجه به سابقه فرهنگی که دارد به‌عنوان نمونه‌ شاخصی از حفاظت بافت‌های تاریخی معرفی کنند. تلاش‌هایی که به‌دلیل توان اندک میراث‌فرهنگی شاید آنطور که باید به‌چشم نیامده اما با بررسی بافت قدیم 5 سال پیش شیراز و مقایسه آن با شهرهایی چون اصفهان متوجه خواهید شد اتفاقاتی که در بافت قدیم شیراز به‌لحاظ حفاظتی انجام گرفته موفق‌تر از بافت قدیم تمام شهرهای کشور بوده است.

این کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی افزود: زمانی‌که تمامی بافت تاریخی و 360هکتاری شیراز به ثبت رسید، یک ضابطه ارتفاعی مشخص در بافت درنظر گرفته شد؛ ضابطه‌ای که اجازه نمی‌داد ارتفاع ساختمان‌ها از حد مشخص تجاوز کند. بنابراین با بلندمرتبه‌سازی اخیر در حریم ارگ کریمخانی تنها حریم زندیه تحت‌الشعاع قرار نگرفته بلکه تمامی بافت تاریخی شیراز مورد تهدید قرار گرفته است.

مدیر سابق پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی شیراز نیز گفت: طبقات اضافی اسکلت فلزی هتل خیابان رودکی باید هرچه سریع‌تر کوتاه شود چراکه تعریف خط آسمانی جدید در منطقه باعث می‌شود هیچ‌کس نتواند جلوی پلاک‌های بعدی را بگیرد. به گفته وی، اهمیت یک اثر صرفا به جهانی بودن آن نیست. ارگ‌ کریمخانی هم به‌همان اندازه اهمیت دارد که نقش‌جهان!

 

کد خبر 217873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز