همشهری آنلاین: محمدباقر قالیباف بعدازظهر 18 خرداد ماه با حضور در مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر ورامین در اجتماع پرشور جمع کثیری از خانواده شهدا، ایثارگران، شهروندان و اقشار مختلف مردم به ایراد سخنرانی پرداخت.

قالیباف در ابتدای سخنان خود گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق پیدا کردم در جمع شما مردم متدین، نجیب، شریف، ولایتمدار، مبارز و انقلابی شهرستان ورامین حضور پیدا کنم. از محبت شما مردم عزیز تشکر می‌کنم. شما با حضور خود بنده را شرمنده کردید و بنده نیز خودم را متعهد می‌دانستم که در ورامین حضور پیدا کنم. امیدوارم بتوانم محبت‌های شما مردم خونگرم این شهر را با کار و تلاش جبران کنم.

وی با اشاره به سالگرد 15خرداد گفت: جا دارد از شهدای این شهر که حماسه 15خرداد را رقم زدند یاد کنم. همه ما مدیون مردم ورامین، پیشوا و بزرگان این شهر هستیم که افتخاری به این بزرگی آفریدند؛ باید بدانیم که وظیفه داریم نعمت بزرگ انقلاب اسلامی را حفظ کنیم و خداوند را شاکریم که عمر ما را در مقطعی قرار داد تا در سایه اسلام و ولایت باشیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با همه وجودم سختی‌های حوزه اقتصادی را حس می‌کنم. می‌دانم بحث گرانی، بیکاری و مشکلات جانبی وجود دارد. ما نیز در تهران به نوعی همسایه شما محسوب می‌شویم و از مسایل و مشکلات اطراف تهران مطلع هستم. آنهایی که با من آشنا هستند می‌دانند که بنده خیلی اهل حرف زدن نیستم و معتقدم مدیران باید به جای حرف زدن عمل کنند؛ ما مسئول وعظ و خطابه نیستیم و صلاحیت نصیحت کردن را نیز نداریم، پست و مسئولیتی در اختیار ماست که نظام و انقلاب اسلامی این پست را به ما داده‌اند و اگر حرفی می‌زنیم باید در چارچوب کار خود سخن بگوییم. اینگونه راحت‌تر می‌توانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم.

قالیباف ادامه داد: مردم خواسته‌هایی دارند که به حق است و نمی‌توانیم هیچ پاسخی برای آن داشته باشیم. آیا می‌توانیم بگوییم گرانی، بیکاری و مشکلات اقتصادی وجود ندارد؟ حتی در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز گله‌مندی‌هایی از سوی مردم است و من از این موضوعات خبر دارم. اینکه شما مردم نگرانی و دغدغه دارید حرف درستی است، اما از من بپذیرید که ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توان این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را به سرعت برطرف کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم ورامین گفت: صدها نفر از زنان سرپرست خانوار را می‌شناسم که با کارگری در خانه‌های مردم فرزند خود را به دانشگاه فرستاده و فارغ التحصیل شده‌اند. این فرزند می‌خواهد سرکار برود و محبت‌های مادر خود را جبران کند، اما او با شرایط فعلی نمی‌تواند سرکار برود و شرمنده مادر خود می‌شود. چقدر پدرانی هستند که امروز در مقابل حداقل خواسته‌های خانواده خود شرمنده هستند. اگر امروز کسی مسکن نداشته باشد و حتی بخواهد همه حقوق خود را نیز پرداخت کند باز نمی‌تواند کرایه مسکن خود را در تهران بپردازد. حالا بماند تأمین هزینه‌های خوراک، پوشاک، درمان و... که جای خود را دارند. وضعیت به گونه‌ای است که اگر دست به دست هم دهیم و با برنامه حرکت کنیم می‌توانیم به این مشکلات فائق آییم.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: هیچگاه قولی نداده‌ام که نتوانسته‌ باشم به آن عمل کنم. با استعانت از خداوند و کمک گرفتن از ارواح شهدا و همچنین با غیرت جوانان دست به دست هم می‌دهیم تا این نابسامانی اقتصادی ظرف دو سال سامان پیدا کرده و مردم این تغییر را در زندگی خود احساس کنند. امروز در هر خانه، کوی و برزنی که می‌رویم بیکاری را می‌بینیم، اما امیدواریم بعد از دو سال شاهد باشیم که همه این بچه‌ها به سر کار می‌روند و روحیه کار و تلاش وجود دارد؛ نه تنها برای شهر ورامین، بلکه این روحیه در کل کشور مشاهده خواهد شد.

قالیباف تاکید کرد: اگر مشکلات وجود دارد این مشکلات به خاطر بعضی ندانم کاری‌ها، بی‌توجهی‌ها و سوءمدیریت‌ها ایجاد شده است، اما اگر توفیق خدمت در دولت آینده را داشته باشیم مناطق محروم و مردم مستضعف را در اولویت قرار می‌دهیم. این موضوع همواره سیاست کاری من بوده است. امروز نیز شما در تهران رفت و آمد دارید و حتما شاهد هستید که جنوب شهر در اولویت رسیدگی قرار گرفت. در دولت نیز حتما دغدغه مردم مناطق محروم دغدغه ما خواهد بود.

وی ادامه داد: در برنامه تلویزیون نیز به مردم گفتم که هرکس امروز ما را می‌بیند فکر می‌کند ما هم شهردار هستیم و نامزد شده‌ایم و از پشتوانه قدرت و ثروت برخوردار بوده‌ایم، اما من در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که اگر در دوران سوم ابتدایی و در زنگ تفریح، شیرینی‌های محلی نمی‌فروختم امکان ادامه تحصیل نداشتم. بنده هم با کارگری به اینجا رسیده‌ام. این درک را دارم و این سختی‌ها را با پوست، گوشت و استخوانم حس می‌کنم. براین اساس قول می‌دهم که اولویت را به مناطق محروم اختصاص دهیم، چراکه آنها هم حق دارند و باید به این مناطق توجه بیشتر شود. همچنین برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که بتوان این کار را به درستی انجام داد. ضمانت این حرف من نیز کارنامه‌ام محسوب می‌شود. زمانی که در نیروی انتظامی توفیق خدمت داشتم مردم احساس تغییر و تحول کردند. در شهرداری تهران نیز کارهای ما برای مردم مشخص بود. براین اساس در آینده حتما این رویکرد را با اولویت مناطق محروم خواهیم داشت.

قالیباف با اشاره به ویژگی‌های شهرستان ورامین گفت: ورامین از نیروی کار، صنعت، کشاورزی و بستری مناسب برخوردار است، اما در مقابل مسایل و مشکلاتی دارد که حتما باید به این مسایل سامان دهیم. یکی از موضوعات بحث مترو است. البته نمی‌خواهم در اینجا گله‌مندی کنم، اما در زمانی که کار خود را در شهرداری تهران آغاز کردیم موضوع مربوط به مترو تهران و حومه در دستور کار شهرداری تهران قرار داشت. به یاد دارم که در سال 85 موضوع مترو حومه تهران را در دستور کارمان قرار دادیم، اما پس از آن تصمیم‌گیری شد که متروی حومه تهران از شهر تهران جدا شود. بنده در آن زمان خیلی مخالفت و پیگیری کردم، اما پس از آنکه این موضوع به مصوبه دولت تبدیل شد ما نیز قبول کردیم، چراکه بنده در برابر قانون تسلیم هستم و براین باورم که وقتی قانون تصویب شد دیگر نباید سخن بگوییم، چراکه اگر حرف بزنیم سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.در آن زمان خیلی استدلال کردم و گفتم که به همان دلیل که متروی کرج به سرانجام رسیده است باید متروی ورامین و فرودگاه امام خمینی(ره) انجام شود، اما مورد قبول واقع نشد. در سال آخر دولت قبول کرد که این کار باید به شهرداری واگذار شود. براین اساس امیدواریم بحث مترو در حومه تهران و برای ورامین و اسلامشهر به سرانجام برسد. این منطقه بیشترین مسیر تردد کارگران به حساب می‌آید که هزینه سنگین تردد را می‌پردازند و درضمن تصادفات جاده‌ای هم در این مسیر زیاد است و ساخت مترو باید در اولویت قرار گیرد. وعده من به مردم ورامین و پیشوا این است که برنامه‌های ساخت مترو این بخش از حومه تهران آماده است و مشکلی در این زمینه نخواهد بود.

قالیباف در ادامه خود به نحوه اداره شدن شهرستان‌های اطراف تهران اشاره کرد و گفت: پیش از حضور در جمع شما و در دیدار با امام جمعه ورامین خواسته ایشان نیز این بود که توجه بیشتری به شرق تهران و ورامین صورت گیرد. ایشان فرمودند که این منطقه به عنوان یک مرکزیت مورد قبول واقع شود. این موضوع را پیگیری و دنبال خواهیم کرد. البته این حرف را به عنوان یک قول قطعی از من نگیرید که بعدا بگویید خلف وعده صورت گرفت، اما این مساله در دستور کار ماست و در برنامه ما وجود دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که همه اختیارات را متمرکز در تهران کرده‌اند و هر موضوع کلی و جزیی باید در تهران تصمیم‌گیری شود. باید اجازه دهیم هر جغرافیایی که خودش ظرفیت اداره خودش را دارد بتواند از ظرفیت خود استفاده کند. باید این اختیارات توزیع شود و هر منطقه بتواند مسایل مربوط به خود را حل و فصل کند. یکی از علت‌هایی که در تهران شرایط نسبت به قبل بهتر شده و کارها با سرعت بیشتری پیش می‌رود این است که به عنوان شهردار تهران به خودم اجازه ندادم که برای همه چیز تصمیم بگیرم. هم اکنون 74شورای محله در شهر تهران تشکیل داده‌ایم و کارهای هر محله در خود محله انجام می‌شود. باید این مساله را قطعی بدانیم و ظرفیت‌های محلی را در نظر بگیریم، اما در چگونگی اجرا حتما با کارشناسی و مشورت با بزرگان این منطقه پیش خواهیم رفت تا این کار صورت گیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: مقام معظم رهبری از ملت ایران خواسته‌اند که در سال 92 دو کار انجام شود؛ یکی حماسه سیاسی و دیگری حماسه اقتصادی. امروز آمده‌ام بگویم که انشاالله مردم عزیز ما حماسه سیاسی را در 24خرداد رقم بزنند و این بخش از فرمان رهبر عزیز انقلاب را محقق کنند، در مقابل اگر خیر بنده و تقدیر الهی در این بود که توفیق خدمت در دولت آینده را داشته باشیم حماسه اقتصادی را ما به حول و قوه الهی و با کمک جوانان رقم می‌زنیم تا حرف و خاصه رهبری تحقق پیدا کند.

کد خبر 217813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز