همشهری آنلاین: فایننشال تایمز در گزارشی از علاقمندی شرکتهای خارجی به سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی ایران، با وجود فشارها و تهدیدهای آمریکا، خبر داد

فایننشال تایمز نوشت: طمع به گاز ایران شرکتهای آسیایی تشنه انرژی را بی‌تاب کرده است. 

این روزنامه در شماره روز جمعه خود با اشاره به بررسی طرح سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در میادین عظیم گازی ایران از سوی سه شرکت عمده غربی افزود: در سال جاری میلادی سه شرکت اروپایی "او.ام.فا"، "رویال داچ شل" و "رپسول" یادداشت تفاهم‌های غیر الزام‌آوری را برای بررسی سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری در میادین گازی ایران امضا کرده‌اند.

در این گزارش که در پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز قابل دسترسی است، آمده است: امضای این اسناد به معنی سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری شرکتهای مذکور در ایران و مقابله با واشنگتن نیست که قصد منزوی کردن ایران به علت برنامه هسته‌ای این کشور را دارد، بلکه امضای آنها تلاشی برای حفظ گزینه‌های این شرکتها تا بهبود وضعیت دیپلماتیک است.

روزنامه انگلیسی افزود: با این وجود شاید شرکتها نتوانند تا ابد به تردید خود درباره سرمایه‌گذاری در ایران ادامه دهند، زیرا تهران در مذاکراتی که بیش از حد طول کشیده است، به قدرت نمایی پرداخته و سال گذشته سهم شرکت ژاپنی "اینپکس" برای توسعه میدان گازی آزادگان را از ‪ ۷۵‬درصد به ‪ ۱۰‬درصد کاهش داد، زیرا این شرکت تحت فشار آمریکا تصمیم نهایی خود درباره این سرمایه‌گذاری را بارها به تعویق انداخته بود.

فایننشال تایمز با اشاره به این که " شرکتهای دیگر نیز اکنون تحت فشار قرار گرفته‌اند"، نوشت:"نیکلاس برنز" از مسوولان عالی‌رتبه کاخ سفید در ماه مارس به کنگره اعلام کرد، دولت آمریکا در تماس با تعدادی از شرکتها و کشورهای خارجی به آنها هشدار داده که سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند باعث نقض قوانین تحریمی آمریکا بر ضد این کشور شود.

روزنامه انگلیسی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: با وجود آنکه تهدیدهای آمریکا بر شرکتهای اروپایی تاثیرگذار بوده، اما به نظر می‌رسد این تهدیدها تاثیر چندانی بر شرکتهای آسیایی که تشنه انرژی هستند، نداشته و این شرکتها در حال به چالش کشیدن واشنگتن هستند.

این روزنامه افزود:اینکه شرکتهای توتال، شل و دیگر شرکتهای نفتی اروپایی تا چه زمان قادر خواهند بود ضرب الاجل‌ها را به تعویق بیاندازند، بستگی به این دارد که ایران تا چه اندازه در تطمیع دیگر شرکتهای غیر اروپایی و خصوصا شرکتهای چینی و هندی موفق خواهد شد.

فایننشال تایمز نوشت: شرکتهای چینی، هندی و مالزیایی در سه سال گذشته برای انجام ‪ ۹۰‬میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران به منظور خرید گاز این کشور و توسعه میدانهای نفتی و دیگر تاسیسات آن به توافق رسیده‌اند.

این روزنامه افزود:اما این شرکتهای جدید آسیایی تقریبا آزمایش نشده‌اند و میزان توانایی آنها برای توسعه پروژه‌های پیچیده نفت و گاز بدون استفاده از فناوری و شرکتهای آمریکایی هنوز مشخص نیست.

کد خبر 21769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز