همشهری آنلاین: بررسی اسناد طبقه بندی شده اطلاعاتی امریکا افشا کرده است که سیا همیشه هویت افرادی را که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان هدف قرار می‌دهد و می‌کشد، نمی‌داند.

drone

به گزارش شبکه  پرس تی وی به نقل از  شبکه خبری ان‌بی‌سی، آژانس اطلاعات مرکزی امریکا، سیا، که حملات هواپیماهای بدون سرنشین گسترده ای را در پاکستان ترتیب می‌دهد، در محدوده زمانی ۱۴ ماهه در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، هویت یک چهارم افرادی را که هدف قرار داده و از پای در آورده است، نمی‌تواند تایید کند.

سیا در عوض این افراد را به صورت «شبه نظامیان دیگر» طبقه بندی می‌کند، عبارتی که بیان‌گر حال افرادی است که سیا نمی‌تواند هویت آنها را تایید کند و در به هر حال در حملات هواپیماهای بدون سرنشین کشته می‌شوند.

اگر چه یافته های این بررسی جدید به شمار نمی‌آید، زیرا بررسی هایی نیز پیش تر صورت گرفته است که نتایج آن حاکی از آن است که مقامات امریکایی تلفات غیر نظامیان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین را تا حد زیادی بی اهمیت جلوه می‌دهند.

گزارش مک کلاتچی با استناد به مدارک فوق سری اطلاعاتی امریکا نتیجه گیری می‌کند که سیا در حملات هواپیماهای بدون سرنشین تاکنون صدها فرد ناشناس را در پاکستان و افغانستان کشته است.

بررسی محققان در دانشکده های حقوق استنفورد و دانشگاه نیویورک که در ماه سپتامبر منتشر شد نیز حاکی از آن است که شمار شبه نظامیان «ارشد» که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در پاکستان کشته شده‌اند، «تنها دو درصد کل تلفات» را تشکیل می‌دهد.

این گزارش ها در تناقض آشکار با ادعاهای دولت باراک اوباما رئیس جمهور امریکا به شمار می‌آید. دولت اوباما مدعی است که هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی تنها رهبران ارشد القاعده و گروه های وابسته به آن را هدف قرار می‌دهد.

سیاست قانونی کاخ سفید که در ماه می از سوی اوباما امضا شد، تاکید دارد که هواپیمای بدون سرنشین تنها در صورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تهدیدی «دائمی و قریب الوقوع» علیه امنیت ملی امریکا مطرح باشد و زمانی که دستگیری مظنون کار آسانی نباشد.

گزارش ان‌بی‌سی حاکی از آن است که استفاده از عبارت «شبه نظامیان دیگر» این سوال را بر می‌انگیزد که چگونه سیا به این نتیجه رسیده است که این افراد تهدیدی برای امنیت ملی امریکا بوده‌اند.

باراک اوباما در سخنرانی خود درباره سیاست خارجی دولت امریکا در دانشگاه دفاع ملی در تاریخ ۲۳ می، از ادامه استفاده قانونی و تاثیر گذار از هواپیماهای بدون سرنشین دفاع کرد.

به گفته سناتور جمهوری خواه، لیندزی گراهام، امریکا در حملات هواپیماهای بدون سرنشین از سال ۲۰۰۴ تاکنون بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ نفر را در کشورهای خارجی کشته است. بررسی‌های محلی و بین المللی حاکی از آن است که بیشتر کشته شدگان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 217608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز