گروه شهری: ارتقای معنویت، اخلاق و آموزه‌های دینی در سال‌های اخیر از اصلی‌ترین برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مدیریت شهری بوده است.

تبدیل شهرداری تهران از یک سازمان خدماتی به بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی موجب شده تا نگاه‌ها در عرصه‌های دینی و مذهبی نیز به این نهاد متمرکز شود. برنامه‌های متعدد اجتماعی وفرهنگی در حوزه دین، تعریفی نو از شهرداری تهران ارائه داده است. برگزاری 8دوره نمایشگاه عطر سیب، ساخت و بهسازی مساجد شهر، برگزاری مراسم مذهبی و مناسبتی در اقصی نقاط تهران و ساخت نخستین پیاده‌راه مذهبی از نقاط برجسته کارنامه مذهبی شهرداری تهران در 8سال اخیر بوده است.

نهضت مسجدسازی

شهرداری در دوره مدیریت فعلی تلاش کرد که نهضت مسجدسازی را آغاز و تقویت کند. درضمن تعمیر و نگهداشت مساجد، تجهیز آنها و همچنین حمایت از حوزه‌های علمیه از دیگر فعالیت‌های شهرداری در این حوزه بوده است. حتی مدیریت شهری در سال‌های اخیر بودجه و اعتبار ویژه‌ای بدین‌منظور درنظر گرفت که آن را در اختیار هیأت امنا و مدیران مساجد قرار داد. در بخش تجهیز مساجد و مراکز مذهبی شهر، امروز در تهران مساجدی وجود دارد که مراکزی مذهبی و فرهنگی هستند و علاوه بر داشتن امکانات و تجهیزات مدرن، از کتابخانه و سالن‌های آمفی تئاتر و فضاهای ورزشی نیز برخوردارند که با حمایت مدیریت شهری ایجاد شده‌اند.

سال گذشته شهرداری تهران برای محله‌هایی از پایتخت که کمتر از مسجد برخوردار بودند، زمین‌هایی درنظر گرفت و کار ساخت و احداث مساجد در این زمین‌ها آغاز شد. در این طرح با تلاش مدیران شهری، واگذاری زمین برای ساخت 72مسجد در گوشه و کنار شهر به سرانجام رسید. مدیریت شهری همچنین برای ساخت این مساجد اعتبارهایی درنظر گرفت. علاوه بر این 72محلی که قرار است به خانه‌های خدا اختصاص یابد، 30مسجد در مدت 8ساله مدیریت دکتر قالیباف به تعداد مساجد شهرمان اضافه شد. این مساجد از نظر داشتن امکانات و تجهیزات مورد نیاز اماکن مذهبی زبانزد شهروندان شدند.

همچنین 30مسجد دیگر به‌زودی به مساجد شهر اضافه می‌شوند. حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در این‌باره شهرداری تهران را طلایه‌دار نهضت مسجدسازی کشور دانست و عملکرد شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به‌عنوان متولی تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و مذهبی شهرداری تهران را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

طراحی و ساخت 800گلدسته

در سال‌های اخیر تغییر مدل سنتی مساجد و تبدیل آن به معماری جدید، باعث شد تا شناسایی مساجد به‌دلیل همسان‌سازی با دیگر بناهای مجاور کمی سخت به‌نظر برسد و این موضوع، در درازمدت با هدف تبلیغی این پایگاه‌های مذهبی پایتخت در تضاد باشد. شهرداری تهران با شناخت مناسب از این مسئله، درصدد برآمد تا کاستی‌ها را جبران کرده و تا آنجا که فضا و امکانات مساجد اجازه می‌دهد، نسبت به نصب و احداث گنبد و گلدسته در مساجد پایتخت اقدام کند. خوشبختانه کار ساخت و نصب گلدسته‌های زرین مساجد نتیجه داد و نوبت به اجرایی‌شدن آن رسید. در طرح اولیه، ۴۰۰ باب مسجد که موقعیت مناسبی برای نصب گلدسته روی فضای بالایی خود دارند، شناسایی شدند و برای هر کدام ۲ گلدسته زرین درنظر گرفته شد. در حال حاضر با نصب ۸۰۰ گلدسته در همه مناطق تهران بزرگ، شناسایی مساجد توسط نمازگزاران آسان‌تر شده و امکان مناسب‌تری برای پخش نوای دلنشین اذان و ادعیه‌ آسمانی به‌وجود آمده است.

ایجاد 175دارالقرآن

اختصاص 175دارالقرآن به‌عنوان مراکزی برای فعالیت‌های قرآنی شهروندان از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران در حوزه‌های مذهبی بود که اجرایی شد. همچنین ایجاد 250نمازخانه عمومی در شهر و اقامه نماز جماعت در آن اقدام دیگری از سوی مدیریت شهری است که شهروندان تهرانی در این چند ساله شاهد آن بوده‌اند.

عطر سیب

برگزاری 8دوره نمایشگاه عطر سیب، قدمی بزرگ در فعالیت‌های مذهبی 8سال اخیر شهرداری تهران محسوب می‌شود. تنها در سال گذشته حدود 18هزار هیئت از کمک‌های مدیریت شهری برخوردار شدند. در آبان سال گذشته بوستان بزرگ ولایت محل رفت‌وآمد هزاران هیئت کوچک و بزرگ پایتخت بود که در بازدید از دهمین نمایشگاه کمک به هیئت‌های مذهبی در فضایی به وسعت 20هزار مترمربع، خدمات و امکانات مذهبی دریافت کردند.

براساس آمار اعلامی معاونت اجتماعی تنها در 2دوره اخیر برگزاری این نمایشگاه بیش از 10میلیارد تومان به برگزاری و تقویت هیئت‌های تهران کمک صورت گرفت. علاوه بر این، بخش‌های صوتی تصویری، غذایی، تجهیزات جانبی، فرهنگی و تبلیغاتی در نمایشگاه محصولات خود را زیر قیمت بازار به مردم ارائه کردند و سازمان میادین و تره‌بار و فروشگاه شهروند هم در تجهیز هیئت‌های مذهبی سهیم شدند. توزیع بن‌کارت‌های مختلف میان هیئت‌ها و تخفیف 15تا 30درصدی از دیگر امتیازات شهرداری تهران برای هیئت‌های مذهبی بود.

کد خبر 217545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز