همشهری آنلاین: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای برخی دستگاه‌ها در دولت آینده افرادی را در جاهای مختلف می‌شناسم که البته در ایام انتخابات با من حرفی نزدند و ممکن است به من رای ندهند ولی برای این کار مناسب هستند.

مهر نوشت:  سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یکی دیگر از برنامه های تبلیغاتی خود که 14 خرداد ماه از شبکه خبر پخش شد با بیان این که امروز با آمریکا تقابل پارادایمی در اصول و اهداف داریم گفت: اگر در این مباحث تقابل به قوت و ریشه خود باقی باشد بقیه مشکلات رو بنایی و سطحی می‌شود.

وی افزود: آیا آمریکا می خواهد در این اصول و راهبردهایی که تعریف کرده تغییر جهت دهد یا نه، چیزی که آن‌ها بیان می‌کنند دشمنی با ملت ایران است.

جلیلی درباره دیپلماسی عمومی عنوان کرد: دیپلماسی عمومی در مسئله دیپلماسی یکی از مهمترین مسائل است، یکی از نقاط قوت ما نرم افزار ماست؛ ما در 34 سال گذشته توانستیم مقاومت کرده و پیشرفت کنیم و این به خاطر نرم افزار و ظرفیت بالای ماست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از نقاط قوت ما منطق ما در سیاست خارجی است؛ منطق جمهوری اسلامی ایران قابل دفاع است و هرجا که مطرح می شود مورد استقبال قرار می گیرد چنانچه جنبش عدم تعهد برای چندمین بار از حق هسته‌ای ما اعلام دفاع کرد.

جلیلی با بیان این که مسئله هسته ای یک نمونه از دشمنی هایی است که با ملت ایران می شود گفت: در سطح جهانی نگاهی که جمهوری اسلامی ایران به مسئله هسته ای دارد قابل دفاع است، جمهوری اسلامی ایران یکی از مدعیان جلوگیری از اشاعه سلاح هسته ای است ولی معتقد است همه ملت ها از حق خود در این زمینه استفاده کنند.

وی افزود: همانطور که در آلماتی 1 وقتی ما منطق خود را بیان کردیم گفتند ما چند روز مهلت می خواهیم که این مسئله را بررسی کنیم در حقیقت جمهوری اسلامی ایران نه تنها در این سال ها حق خود را بیان کرده بلکه آن را اعمال هم کرده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما از تجهیزات هسته ای در جهت اهداف صلح آمیز به خوبی استفاده کرده و در این زمینه جلو رفته ایم؛ ما بعد از 4 سال امروز به جایی رسیده ایم که نیاز دارویی و انسانی را برای 850 هزار بیمار خود تامین کرده ایم و آن ها هستند که امروز می گویند حال که شما غنی سازی 20 درصد را دارید کار را بیشتر از این ادامه ندهید این یعنی تمام معادلات تغییر کرده است.

جلیلی گفت: ما بیان کردیم که غنی سازی حق ملت ایران است، کسی حق ندارد مانع حق یک ملت شود؛ این غنی سازی چه 5 درصد و چه 20 درصد باشد ما از آن دفاع می کنیم؛ ما ابتدا گفتیم که این فناوری را برای مصارف دارویی می خواهیم و حاضریم آن را بخریم اما بر اساس رفتار آن ها خودمان رفتیم و آن را ساختیم.

جلیلی درباره اولویت های اقتصادی خود عنوان کرد: امروز مسائل اقتصادی از مهمترین مسائل کشور است و مردم دغدغه دارند که گرانی و بیکاری آیا حل می شود یا نه؟

وی با بیان این که باید تدابیر حکیمانه و اساسی داشته باشیم افزود: در این زمینه یک بحث قوانین لازم الاجرا است که آن ها را داریم و بحث دیگر دولت چگونه می خواهد این قوانین را عملی کند.

جلیلی ادامه داد: لازمه این امر این است که از عقول و تجارب بیشتری برخوردار با شیم، کسانی که سال ها در این زمینه تجربه کسب کرده اند حتی اگر تجربه ناموفقی بوده و افراد نخبه و خوش فکر باید در این زمینه مورد استفاده قرار گیرند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که مهمترین کسی که می تواند در این زمینه مورد مشورت قرار بگیرد خود مردم هستند ادامه داد: به طور مثال در بحث کشاورزی نمی توان بدون این که از نظر خود کشاورزان استفاده کرد تصمیمی گرفت؛ ساز و کار نباید فردی باشد و یک نفر به عنوان رئیس جمهور از چند نفر سوال کند بلکه باید تمام بدنه دولت درگیر این مسئله شود.

جلیلی با اشاره به اینکه همه باید خود را در حوزه اجرایی که کار انجام می دهند موظف دانسته و مشورت کنند گفت: به طور مثال وظیفه روابط عمومی ها این نیست که فقط رفتار دستگاه ها را توجیه کنند بلکه باید به سراغ مردم رفته و نظر آن ها را در مورد مسائل مربوط به حوزه ای که در مورد آن تصمیم گیری می کنند جویا شوند.

جلیلی ادامه داد: هر تصمیمی که قرار است گرفته شود باید با نظر مردم، نخبگان و صاحبان تجارت در آن زمینه همراه باشد.

وی درباره برنامه های خود در بازار رقابتی و مسئله حمایت از تولید عنوان کرد: دولت باید مشخص کند که کار ویژه اصلی آن تصدی گری است یا نظارت، اگر می خواهیم در کشور شکوفایی و رقابت ایجاد شود باید حمایت از تولید صورت گیرد اما این حمایت باید هدفمند و زمان دار باشد.

وی گفت: باید ببنیم اگر از صنعت خودرو حمایت می کنیم این حمایت با چه هدف و در چه زمانی است؛ ما 40 سال از تولید پیکان حمایت کردیم نتیجه آن چه شد! آیا باید این حمایت به زور انجام می شد که بازار پر شود.

جلیلی با بیان این که اگر حمایت موجب ارتقاء کیفیت در داخل و خارج شود باید صورت گیرد خاطر نشان کرد: انحصار مانع از رقابت شده و فساد را به دنبال دارد که ما این مشکل را در کشور داریم اگر چه در بخشی از دولت این مسئله کم شده ولی هنوز وجود دارد.

وی گفت: گام چهارم حرکت من رفع انحصار از دستگاه های دولتی و خصوصی است؛ اولویت اصلی ما باید حمایت از تولید داخل باشد و نتیجه آن این شود که تولید داخل ارتقاء پیدا کند.

جلیلی با اشاره به این که اگر هدف را بازار داخل قرار دهیم نه می تواند رقابت کرده و نه می تواند موفق باشد گفت: یکی از کارهای دولت باید این باشد که فرجام تولیدات ما مشخص باشد، یک روستایی که فرشی می بافد باید امید داشته باشد که دولت برای فروش آن در بازارهای خارجی به او کمک می کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که در بحث تولید ما با خام فروشی مواجه هستیم گفت: باید ارزش افزوده ای که می توان روی هر محصول اعمال کرد را اعمال کنیم؛ چرا باید هلو از کشور ما برود و به صورت آبمیوه از یک کشور همجوار وارد شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: نقدینگی را باید به سمت تولید هدایت کنیم در غیراینصورت همین تورم و بی کاری که وجود دارد را خواهیم داشت.

وی گفت: چرا باید 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته باشیم که این معوقات هیچ کدام در کار تولیدی نیستند، 5 هزار میلیارد تومان از این معوقات در دست 6 نفر است که این دو برابر مبلغی است که در یک ماه به عنوان یارانه به 70 میلیون می دهیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: خود دولت با سازو کار های اقتصادی می تواند با این مسئله برخورد کند، اگر حفره هایی که در عرصه اقتصاد وجود دارد را ببندیم مفاسد اقتصادی اجازه بوجود آمدن پیدا نمی کنند.

وی ادامه داد: برخی اطلاعات اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله گمرک و ارز و... اگر بانک اطلاعاتی داشته باشند و در ارتباط هماهنگ با هم کار کنند مفاسد اقتصادی بروز پیدا نمی کند؛ البته ما از دو سال پیش در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کارهایی را در این زمینه شروع کردیم که مربوط به سازمانه ارزی و تجاری و سامانه اقتصادی است که بانک اطلاعات اقتصادی کشور به شمار می رود.

جلیلی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: این مسئله باید در چارچوب قانون عمل شود، بانک مرکزی رفتار تمام بانک های عامل را مدیریت کرده و مناسبات ارزی، مالی و ریالی را تعریف می‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره تحریم ها عنوان کرد: تحریم ها یک تهدید است اما برای جمهوری اسلامی ایران می تواند به فرصت تبدیل شود.

وی افزود: ما در بسیاری از حوزه هایی که تحریم شدیم ظرفیت های بسیاری داشتیم که به سراغ آن نرفتیم و به بهانه همین تحریم ها به دنبال آن رفتیم، کشوری که خود نفت دارد چرا باید بنزین را وارد کند.

جلیلی ادامه داد: ما انگیزه و روحیه قوی در این زمینه داریم به طور مثال در یک کار جهادی آقای میرکاظمی زمانی که در وزارت نفت بود توانست با استفاده از پتانسیل داخلی ما را به خودکفایی در این عرصه برساند.

وی همچنین درباره بودجه ریزی عملیاتی گفت: بودجه ریزی عملیاتی بسیار مهم است، باید ببنیم بودجه ای که برای یک پروژه تخصیص داده می شود چقدر بر اساس استفاده حداکثری از ظرفیت ها بوده است.

جلیلی افزود: اگر دولت بتواند انضباط مالی صحیح داشته باشد یک راه جمع آوری نقدینگی همین بودجه ریزی عملیاتی است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره این که برای انتخاب اعضای کابینه چه شاخصه‌هایی را در نظر می گیرید گفت: هدف اساسی که دنبال می کنم این است که دولتی که در آینده باید مسئولیت را به عهده گیرد باید ساختار های دولت را قوی کند؛ اگر دولت به مثابه یک قطار باشد این قطار این قطار الان خیلی ضعیف و کند است؛ سفرهای استانی که انجام می شود کار خوبی است ولی کافی نیست و در کنار آن باید سفرهای وزارتخانه ای انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم وزرایی را انتخاب کنیم باید کسانی باشند که بتوانند این قطار را راه انداخته و کاری کنند که وزارت خانه مانع خدمت رسانی به مردم نشود، برای برخی دستگاه‌ها افرادی را در جاهای مختلف می شناسم که ظرفیت خوبی هستند اگر چه این افراد در در ایام انتخابات با من حرفی نزدند و شاید به من هم رای ندهند ولی برای این کار بسیار مناسب هستند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره تهاجم فرهنگی، ناتو فرهنگی گفت: مزیت نسبی و اقتدار ما در فرهنگ است، این مقاومتی که انجام دادیم بر اساس پشتوانه نظامی نیست بلکه ناشی از پشتوانه فرهنگی ماست؛ اگر می خواهیم این عظمت را دنبال کنیم باید به حوزه فرهنگ اهمیت دهیم.

وی گفت: تهاجم فرهنگی، ناتو فرهنگی و شبیخون فرهنگی چیزهای ضعیفی هستند که به وجود آمده و خود خاموش شدند اگر ما معدن قوی و غنی فرهنگ خود را خوب بشناسیم و به موقع از ظرفیت های فرهنگی استفاده کنیم دشمن باید از ما بترسد.

جلیلی با بیان این که یکی از ابزارها در دولت و نهادهای فرهنگی و در راس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بسیار مهم می باشد خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مهمتر از شورای عالی امنیت ملی باشد که بتواند در برابر حمله‌ای که دشمن در زمینه فرهنگ شروع کرده آمادگی داشته باشد.

وی با اشاره به این که حوزه سینما کتاب و رومان حوزه قدرت نمایی ماست خاطر نشان کرد: محصولاتی که بیشترین استقبال را داشته در حوزه سینما مبتنی بر گفتمان اسلام و دفاع از ارزش ها بوده مانند فیلم هایی چون آژانس شیشه ای، مریم مقدس، مختار و یوسف پیامبر که خودم در کشور های عربی دیدم با چه استقبالی مواجه شده است.

جلیلی ادامه داد: مفاهیم دینی وقتی در شکل هنری بیان می شود راه خود را پیدا می‌کند مانند بچه های آسمان و رنگ خدا؛ سینما می تواند در خدمت این آثار باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان این که امروز در یک نقطه بسیار خوبی از پیشرفت قرار داریم و باید نقاط قوت و ضعف را بشناسیم گفت: دولت باید ساختار اجرایی اداری خود را قوی کرده تا به مردم کمک کند، اگر این رویکرد را در دولت آینده داشته باشیم چهار سال آینده بسیار رو به رشد و با پیشرفت و سرعت خوبی خواهد بود.

کد خبر 217444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز