دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همشهری آنلاین: امام خمینی(ره) صاحب کتاب دیوان اشعاری است که خوانندگانی همچون محمد اصفهانی،‌ حسام ‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد و.. با طنین صدایشان به بیان این اشعار پرداختند.

موسیقی

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس،‌ دیوان شعر امام خمینی (ره) کتابی است که شامل اشعار امام راحل می‌باشد. این کتاب نخستین‌بار توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شد و خوانندگان عرصه موسیقی همچون؛ محمد اصفهانی،‌ حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد،‌ مهدی نظری و.. با طنین صدایشان به بیان این اشعار پرداختند. خوانندگانی هم همچون علیرضا افتخاری، محمد گلریز، مهرداد کاظمی، علیرضا قربانی و.. هم به یاد ایشان سروده‌هایی را به اجرا در آوردند.

در آستانه بیست‌وچهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به بررسی برخی از آثار موسیقی پرداخته‌ایم که اشعار دیوان امام راحل در آثارشان طنین انداز شده است.

* آواز مختاباد در آلبوم «سایه دوست» با اشعاری از امام خمینی (ره)

آلبوم «سایه دوست» مجموعه‌ای در قالب ارکستر سازهای کلاسیک و ملی است که با اشعاری از امام خمینی(ره)، حافظ، مولانا، هوشنگ ابتهاج و عبدالجبار کاکایی ساخته شده است.

بخش‌هایی از این آلبوم در کنسرت تابستان سال 89 مختاباد در سالن همایش‌های برج میلاد اجرا شده بود. در این آلبوم سعی شده تا برداشتی جدید از ملودی سازی و تنظیم اثر بر مبنای موسیقی ایرانی ارائه شود. ناشر این آلبوم موسسه فرهنگی هنری عروج است.

همچنین کنسرت موسیقی سایه دوست با اجرای «عبدالحسین مختاباد» و ارکستر سمفونیک تهران، به یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در این خصوص برگزار شد.

* آلبوم «یاد یار» حسام الدین سراج با یاد امام خمینی(ره)

آلبوم موسیقی «یاد یار» به آهنگسازی محسن نفر و تولید و تدوین محمدعلی چاووشی توسط موسسه فجر به صورت نوار کاست منتشر شده است.

«محسن نفر» آهنگساز این اثر معتقد است: کار «یاد یار» در نخستین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) ساخته شد و از آنجایی که ارادت خاصی به ایشان داشتم به عنوان یکی از مقلدان امام خمینی(ره) این قطعه را اجرا کردم.

* اشعار امام خمینی (ره) با نوای محمد اصفهانی

«حضور»، آلبومی است که توسط انتشارات دفتر موسیقی سروش به بازار آمده است. آلبومی که دربرگیرنده آهنگ و شعرهایی با حضور چهره‌های قدیمی و جدید موسیقی، در رثا و سوگ‌نامه امام‌خمینی(ره) است. در این آلبوم یازده قطعه با حضور چهره‌هایی مثل محمد اصفهانی، مجید اخشابی، حسین زمان، حمید غلامعلی، بیژن خاوری، مهدی سپهر، پرویز طاهری، امید سیاره، حسین بهادری و... وجود دارد. آلبومی که با همکاری واحد موسیقی صدا و سیما آماده شده است. شعری از امام خمینی(ره) به نام «شمع وجود» و آهنگی از مجید اخشابی با صدای محمد اصفهانی وجود دارد.

* آلبوم «دیدار دوست» مهدی نظری با اشعاری از امام خمینی (ره) سال گذشته منتشر شد

آلبوم موسیقی «دیدار دوست» به آهنگسازی مهدی نظری با اشعاری از امام خمینی (ره) همزمان با بیست و سومین ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی منتشر شد.

در این آلبوم قطعاتی چون «محرم راز» در دستگاه نوا، «یاد دوست» در دستگاه همایون، «ساحل وجود» در آواز ابوعطا،«روز وصل» در آواز افشاری، «غم دیدار» در دستگاه سه گاه، «چشم بیمار» در آواز بیات ترک و «قافله» در دستگاه شور بر اساس اشعاری از حضرت امام خمینی (ره) به آهنگسازی مهدی نظری و تنظیم حسین زندی به چشم می‌خورد.

«دیدار دوست» را شاید بتوان آلبومی دانست که تمامی اشعارش از دیوان امام خمینی(ره) انتخاب شده است، که سه خواننده از جمله مهدی نظری، مسعود نوریان و علیرضا وکیلی منش در آن به اجرا پرداخته‌اند.

کد خبر 217299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز