همشهری آنلاین: دانشمندان سازمان ملل روز جمعه 31 مه خبر دادند که تخلیه ده‌ها هزار نفر پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن، بدترین حادثه از این نوع در طول 25 سال، به پیشگیری از افزایش میزان سرطان و سایر مشکلات بهداشتی کمک کرده است.

nuclear

به گزارش رویترز "کمیته علمی اثرات پرتوتابی اتمی سازمان ملل "(UNSCEAR) پس از اجلاس سالانه‌اش اعلام کرد که قرارگیری در معرض پرتوهای رادیواکتیو پس از ذوب شدن رآکتور هسته‌ای در دوسال پیش باعث هیچ اثر فوری بر سلامت افراد نشده است.

این وضعیت در تضاد با فاجعه چرنوبیل، انفجار رآکتور اتحاد شوروی در سال 1986، قرار می‌گیرد که غبار رادیواکتیو را به اغلب بخش‌های اروپا فرستاد و تصور می‌شود باعث ایجاد سرطان تیروئید در برخی از کودکان شده باشد.

زمین‌لرزه 9 ریشتری و سونامی متعاقب آن در 11 مارس 2011 باعث مرگ حدود 19000 نفر و تخریب نیروگاه هسته‌ای دائیچی در فوکوشیمای ژاپن شد، و نشت مود رادیواکتیو حدود 160000 نفر را  به ترک خانه‌های‌شان مجبور کرد.

این گروه علمی می‌گوید اقدامات لازم برای محافظت از ساکنان این منطقه، تخلیه مردم و پناه دادن آنها، به طور قابل‌توجهی میزان قرار گیری به مواد رادیواکتیو را کاست.

ولفگانگ وایس، عضو ارشد UNSCEAR گفت: "این اقدامات به طور قابل‌توجهی قرارگیری بالقوه افراد را تا حداکثر با ضریب 10 کاهش داد."

او در بیانیه‌ای گفت: "اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، ممکن بود میزان سرطان و سایر مشکلات بهداشتی در این منطقه طول چند دهه آینده افزایش یابد."

وایس به گزارشگران گفت که میزان‌های دوز رادیواکتیوی که افراد در معرض آن قرار گرفتند، بسیار پایین بود و ما انتظار نداریم که در آینده افزایشی در میزان سرطان مشاهده کنیم.

یافته‌های UNSCEAR ظاهرا تا حدودی با یافته‌‌های گزارش "سازمان جهانی بهداشت" (WHO) در ماه فوریه متفاوت است که در آن گفته شده بود افراد در منطقه‌ای که در معرض بیشترین نشت ماده رادیواکتیو قرار گرفته‌آند، اندکی در معرض خطر بیشتر ابتلا به برخی از انواع سرطان هستند.

کد خبر 216794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز