همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت «چیترا» که چندی پیش قرآن فارسی بدون متن عربی را در قالب نمایشگاه ارائه کرده بود، با اظهار بی‌اطلاعی از نظر منفی مراجع عظام در این‌باره افزود: تاکنون توضیحی از هیچ یک از متولیان فرهنگی درباره غیرمجاز بودن قرآن فارسی و عرضه آن در جامعه دریافت نکرده‌ام.

قرآن

فرهاد جهانگیری، مبتکر طرح امانی کتاب، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های این شرکت از بدو تاسیس تا امروز پرداخت و عنوان کرد: شرکت «چیترا» بر خود وظیفه می‌داند تا از هر فرصت برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی استفاده کند و بهترین وسیله برای تبلیغ فرهنگ مطالعه در کشور، نماز جمعه است.

جهانگیری اظهار کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «کتاب، مادر تمدن‌ها و نیز عصاره‌ آنها است و بشر با پدید آوردن کتاب، درس‌های بی‌شماری را که در کتاب تکوین بدو آموخته شده، گرد می‌آورد و در محیط بشری، منتشر می‌کند.»

مبتکر طرح امانی کتاب گفت: اجرای طرح امانی کتاب «چیترا» در نماز جمعه تهران، با همکاری سازمان بسیج شهرداری تهران صورت می‌گیرد و این فرصت به ما داده شد تا در دو مسیر ورودی نمازگزاران از خیابان پورسینا و طالقانی به محل برگزاری نماز جمعه، نمایشگاه کتاب بر پا کنیم و مردم را به مطالعه و حضور در باشگاه‌های طرح امانی کتاب چیترا دعوت و تشویق کنیم.

جهانگیری ادامه داد: این شرکت در بدو تاسیس خود طی سال 1382 با نام شرکت «آفاق تجارت دنا» فعالیت می‌کرد که پس از گذشت هفت سال به چیترا تغییر نام داد. شرکت چیترا با هدف افزایش سرانه مطالعه در ایران و برای ارائه خدمات فرهنگی به هموطنان، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و خصوصی آغاز به کار کرد.

وی گفت: در این راستا، چیترا با برنامه‌ریزی مدیریتی، همت کارکنان و جلب رضایت ارباب رجوع و همکاری سازمان‌ها و موسسات مختلف توانست فعالیت خود را در سطح استان فرهنگی فارس آغاز کند و طی مدتی کوتاه در سطح کشور توسعه دهد.

جهانگیری عنوان کرد: این شرکت به عنوان اولین و بزرگترین شرکت بخش خصوصی در زمینه افزایش سرانه مطالعه و با ثبت ایده ابتکاری «‌طرح امانی کتاب چیترا» با نام «کامل بخوانید، سپس برگردانید» از سال 1387 با اشتغال‌زایی 1500 نفری در سطح کشور و ثبت مالکیت معنوی آن در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به شماره ثبت 12339 و 12614 در فضایی متنوع مشغول به فعالیت است.

وی با بیان اینکه بین سی تا سی و پنج درصد از آثار توزیعی شرکت چیترا را آثار دینی ـ مذهبی تشکیل می‌دهند، افزود: در نمایشگاه‌هایی نظیر آنها که در نماز جمعه‌ها برگزار می‌شود، تا نود درصد آثار عرضه شده، کتاب‌های دینی‌ و مذهبی هستند.

جهانگیری از کم‌‌لطفی مسئولان در ایجاد فرصت برای توسعه این دست طرح‌های ابتکاری انتقاد کرد و گفت: علت اصلی پایین بودن سرانه مطالعه دینی ـ مذهبی در کشور، دو عامل محدودیت منابع و عرضه ناقص آثار است.

وی افزود: کشور ما این قابلیت را دارد که چندصد نمایشگاه که در طول سال برگزار می‌شود را تا چند هزار افزایش دهد، اما نکته مهم آن است که کتاب را نه با قیمت مناسب که همه بخرند، بلکه با این رویکرد عرضه می‌کنیم که کتاب خوبی ارائه شود و همه آن را بخوانند.

این مبتکر حوزه فرهنگ همچنین به موضوع توزیع قرآن مجید بدون متن عربی در یکی از نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های این شرکت در سازمان تامین اجتماعی استان تهران که موجب ناراحتی و تأثر دلسوزان این حوزه شده بود اشاره کرد و به ایراد برخی توضیحات پرداخت.

جهانگیری با بیان اینکه لزومی ندارد که همه کتاب‌ها از انتشارات یا مؤلفان تهیه ‌شود، اظهار کرد: کتاب‌هایی را که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنیم، از برخی فروشندگان و نیز از خود ناشر یا مؤلف خریداری می‌کنیم.

وی افزود: قرآن کریمی که بدون متن عربی و صرف ترجمه فارسی در نمایشگاه سازمان تامین اجتماعی طی مدتی پیش نیز عرضه شده بود، از همین دست آثار به شمار می‌آید که از طریق واسطه و فروشندگان تهیه شده بود.

مدیرعامل شرکت چیترا ضمن اظهار بی‌اطلاعی از نظر منفی مراجع معظم تقلید درباره انتشار و توزیع قرآن‌کریم بدون متن عربی که کلام وحی است، اظهار کرد: قبول این کتب برای توزیع توسط چیترا تنها به منظور افزایش میزان مطالعه با موضوع دینی ـ مذهبی صورت گرفت و اگر حتی احساس می‌کردیم که این عمل پسندیده نیست، آن را توزیع نمی‌کردیم.

جهانگیری با بیان اینکه پیش از مصاحبه با ایکنا، هیچ نهادی به ما در این باره هشدار نداده بود، گفت: اگر ناپسند بودن این موضوع، نه در قالب دستورالعمل، بلکه به صورت نصیحت هم به ما اعلام می‌شد، به هیچ وجه این عمل صورت نمی‌گرفت.

وی در پایان اظهار کرد: بی‌اطلاعی ما در این حوزه باعث بروز این خطا شده است و هم اکنون نیز برای اولین بار است که از طریق خبرگزاری ایکنا متوجه خطر این موضوع شده‌ام که تلاش می‌کنم در آینده به هیچ عنوان این موضوع تکرار نشود.

کد خبر 215988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز