همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه فرانسه مشارکت ایران در کنفرانس صلح پیشنهادی درباره سوریه را منتفی دانست و در اظهاراتی بی اساس مدعی شد که تهران در این مناقشه دخیل است و تمایلی به صلح ندارد.

خبرگزاری رویترز از ابوظبی گزارش داد: لورن فابیو، وزیر امورخارجه فرانسه دوشنبه شب در ضیافت شامی میزبان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا خواهد بود که در طول آن درباره سوریه مذاکره می شود.

به گزارش ایسنا، فابیو در هواپیمایی که راهی ابوظبی بود گفت که حتی با وجودی که دولت بشار اسد، رییس جمهور سوریه با حضور در میز مذاکرات موافقت کرده است اما هیچ چوب جادویی «برای آوردن طرف‌ها برسر میز وجود ندارد.»

روسیه تاکید کرده است که ایران باید در کنفرانس سوریه که قرار است به پیشنهاد مسکو و واشنگتن احتمالا ظرف چند هفته آینده برگزار شود، شرکت کند.

اما فابیو با طرح ادعای حضور افسران ایران در سوریه که عملیات‌ها را هدایت می‌کنند و حضور حزب‌الله گفت که این موضوع نشان می‌دهد ایران جایی در میز مذاکرات ندارد.

وی افزود: بله روس‌ها می‌خواهند ایران در ژنو شرکت کند اما ما مخالفیم زیرا ایران به دنبال یک راه حل سیاسی نیست و برعکس خود را مستقیما در میان این نبرد انداخته است.

ایران حضور نیروهایش در سوریه برای حمایت از ارتش اسد را تکذیب و اعلام کرده است که این اتهامات ساخته دشمنان حقیقی سوریه است.

فابیو هم چنین گفت: با توجه به اینکه مذاکرات پیچیده درباره برنامه هسته‌یی ایران که کشورهای فرانسه،‌آمریکا و روسیه هم در آن شرکت دارند، در ماههای آینده انجام می‌گیرد، دادن اجازه مشارکت در کنفرانس سوریه به ایران آن مذاکرات را دشوار خواهد کرد.

فابیو روز شنبه برای مذاکره با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان که بحران سوریه و موضوع برنامه هسته‌یی ایران در راس دستور کارش قرار داشت به ابوظبی رفت.

کد خبر 215930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز