چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که به دلیل خستگی بیش از حد و عدم تمایلش به نادیده گرفتن قانون اساسی در پایان دور دوم ریاست جمهوری خود که سال آتی میلادی پایان می‌یابد، از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، به عقیده دیپلمات‌های کابل حامد کرزای،‌ رئیس جمهوری افغانستان نگران امنیت خود و خانواده‌اش پس از بازنشستگی است.

این در حالی است که مخالفان وی می‌گویند که با وجود الزام به کناره‌گیری از قدرت پس از انتخابات ریاست جمهوری آوریل سال 2014 میلادی وی همچنان می‌خواهد بر سر قدرت باقی بماند.

این در حالی است که کرزای در جمع خبرنگاران در دهلی نو در خصوص کناره‌گیری از قدرت یا ماندن بر سر پست ریاست جمهوری در افغانستان گفت: به طور حتم من این کار را انجام نمی‌دهم، هیچ قانونی به من اجازه نمی‌دهد پس از پایان دور دوم ریاست جمهوری در قدرت بمانم و اجازه هم نخواهم داد که این اتفاق روی دهد. چرا که این اقدام نه برای من و نه برای افغانستان خوب نیست.

وی دو دلیل را برای کناره‌گیری خود از قدرت اعلام کرد اول اینکه کاملا خسته و از پا افتاده شده و دوم اینکه نمی‌خواهد دموکراسی موجود در افغانستان را با باقی ماندن در پست ریاست جمهوری تضعیف کند.

رئیس جمهور افغانستان افزود: چرا من باید با ماندن در پست ریاست جمهوری مشروعیت خود را نابود کنم؟

کرزای در خصوص اقدامات برای انجام صلح در افغانستان گفت: حتی پس از ترور برادرم من اعلام کردم که طالبان برادران ما هستند. من خواستار برقراری صلح و ثبات در تمام کشور هستم و اقدامات خود را تا زمان برقراری صلح در کشور ادامه می‌دهم.

وی خروج نظامیان ناتو از افغانستان را باعث ایجاد ثبات در کشورش دانست اما گفت: مذاکرات برای برقراری صلح نیازمند حمایت از سوی پاکستان است. چرا که رهبران ارشد طالبان در این کشور ساکن هستند و عملیاتی را علیه نیروهای امنیتی افغانستان انجام می‌دهند.

کد خبر 215452
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز