همشهری آنلاین: به گزارش رسانه‌های محلی انگلیس نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است که حضور نظامی انگلیس در ولایت هلمند افغانستان تاکنون بیش از ۳۷ میلیارد پوند هزینه برای لندن دربرداشته است.

انگلیس

به گزارش پرس تی وی، نویسنده این تحقیق که «سرمایه‌گذاری در خون» نام دارد گفته است مبارزه شکست خورده و خونین انگلیس در افغانستان ۲ هزار پوند به ازای هر خانواده انگلیسی یا ۱۵ میلیون پوند در روز هزینه داشته است.

فرانک لدویج افزود این تحقیق همچنین نشان داد هزینه جنگ افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی از ۴۰ میلیارد پوند نیز فراتر خواهد رفت.

طبق این تحقیق مبلغی معادل ۲۵ هزار پوند به ازای هر یک از ۱.۵ سکنه هلمند هزینه خواهد شد که رقم آن از درآمد اغلب این افراد در طول دوران زندگی‌شان بیشتر است.

این در حالی است که وزارت دفاع انگلیس تلاش کرده است این برآوردها را تضعیف کند و مدعی است هزینه‌های واقعی اجرای عملیات‌های نظامی در افغانستان حدود ۲۵ میلیارد پوند خواهد بود.

لدویج تاکید کرد انگلیس تا سال ۲۰۲۰ برای استخدام بیش از ۵ هزار مامور پلیس یا پرستار و پرداخت دستمزدهای آن‌ها دست‌کم ۴۰ میلیارد پوند در جنگ افغانستان هزینه خواهد کرد.

و هزینه انسانی جنگ چقدر است؟ بیش از ۴۴۰ سرباز انگلیسی از زمان پیوستن لندن به اشغالگری تحت امر امریکا در افغانستان که به سال ۲۰۰۱ برمی‌گردد در این کشور کشته شده‌اند.

لدویج که مشاور غیرنظامی دولت انگلیس در عراق، لیبی و افغانستان است می‌گوید هلمند در حال حاضر نسبت به سال ۲۰۰۶ که هزاران سرباز انگلیسی به این شهر اعزام شدند از ثبات بیشتری برخوردار نیست. تولید تریاک تحت کنترل طالبان رو به افزایش است و این مساله به رواج فساد و پر شدن خزانه جنگ‌سالاران منجر می‌شود.

لدویج افزود :«از نظر بسیاری از سربازان انگلیسی تحویل مسئولیت تامین امنیت ولایت هلمند به نیروهای مسلح افغانستان عجیب و مضحک به نظر می‌رسد.»

لدویج تصریح کرد اگر چه نیروهای انگلیسی و سایر نیروهای خارجی به منظور پایان دادن به تهدید القاعده علیه امنیت ملی انگلیس به افغانستان اعزام شدند «از میان هزاران نفر ازغیرنظامیان و مبارزان افغان حتی یک عامل القاعده یا یک تروریست بین‌المللی که ممکن است انگلیس را تهدید کرده باشد از سوی نیروهای ناتو در هلمند به قتل نرسیده است.»

وی تاکید کرد در واقع مشاوران توسعه، مافیای مواد مخدر در افغانستان و شرکت‌های تسلیحاتی بین‌المللی از جنگ افغانستان سود می‌برند. بخش عمده‌ای از کمک انگلیس به افغانستان به جای این‌که برای افغان‌های نیازمند هزینه شود صرف هزینه‌های مشاوره می‌شود.

کد خبر 216712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز