گروه بین‌الملل:۱۲سال پس از حمله نیروهای ائتلاف خارجی به افغانستان روز گذشته سرانجام مسئولیت تأمین امنیت سراسر این کشور در حالی به نیروهای نظامی افغان واگذار شد که انفجاری در غرب کابل بار دیگر این شهر را لرزاند تا شاید مخاطرات احتمالی مسیر و دوره جدید نمایان شود.

ارتش

روز گذشته طی مراسمی در پایتخت افغانستان، حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان همزمان با اعزام هیأتی از این کشور به قطر برای گفت‌وگو با طالبان اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با تحویل‌گرفتن مسئولیت تأمین امنیت در سراسر افغانستان از نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا از امروز عملیات نظامی را به‌تنهایی و بدون نقش نیروهای خارجی انجام خواهند داد.

این مراسم مهم در تاریخ افغانستان که در آن آندرس فو راسموسن، دبیر‌کل ناتو، مقام‌های ارشد دولتی، فرمانده نیروهای ائتلاف خارجی و تعداد زیادی از افسران ارتش و نیروهای پلیس حضور داشتند به‌صورت مستقیم از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد. نخستین‌بار از زمان خروج نیروهای شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ است که تأمین امنیت در سراسر افغانستان به‌عهده نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفته است.

دبیر‌کل ناتو هم با اعلام انتقال کامل مسئولیت‌های امنیتی در این مراسم تأکید کرد که از این پس نیروهای خارجی تنها درصورت نیاز به حمایت نیروهای نظامی افغانستان خواهند آمد اما دیگر هیچ عملیاتی را برنامه‌ریزی و اجرا نخواهند کرد. هر‌چند پیش از این مسئولیت امنیتی حدود ۷۰ درصد مناطق به نیروهای افغان واگذار شده بود اما اکنون با رهبری عملیات نظامی، مسیری جدید برای نیروهای افغان آغاز شده است. نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌مانند اما به گفته مقام‌های ناتو دیگر نقش پشتیبانی پیدا خواهند کرد.

مراسم مهم واگذاری مسئولیت تأمین امنیت سراسر افغانستان روز گذشته در حالی برگزار شد که حمله‌ای انتحاری در غرب پایتخت این کشور باعث کشته‌شدن حداقل ۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر دیگر شد. گفته می‌شود هدف این حمله کاروان حامل حاج محمد محقق از سیاستمداران افغان و از رهبران هزاره این کشور بوده اما وی با جراحتی مختصر از این حمله انتحاری جان سالم به در برده است. برخی کشورهای غربی از زمان اعلام واگذاری مسئولیت‌های امنیتی، شک و شبهه‌های فراوانی را درباره توانایی نیروهای افغان مطرح کرده‌اند.

روز گذشته اما اشرف غنی احمدزی مسئول روند انتقال مسئولیت‌های امنیتی اعلام کرد که با خروج نیروهای بین‌المللی وضعیت امنیتی افغانستان بهتر شده است. رئیس‌جمهور افغانستان که مدت‌ها از حملات هوایی و شبانه ناتو به‌خاطر کشتار غیرنظامیان انتقاد داشت در مراسم روز گذشته از نیروهای امنیتی افغانستان خواست که در عملیات نظامی خود در روستاها تحت هیچ شرایطی به جز برای انتقال زخمی‌ها از عملیات‌های هوایی استفاده نکنند.

رئیس‌جمهور افغانستان انتقال مسئولیت‌های امنیتی را روزی تاریخی برای این کشور و مایه افتخار خود خواند. او گفت: من به‌عنوان یک شهروند افغانستان و رئیس‌جمهور این کشور خوشحال هستم که به این هدف دست پیدا کرده‌ایم. در حال حاضر ۹۷ هزار نیروی بین‌المللی در افغانستان حضور دارند که تا ۱۸‌ماه دیگر و رسیدن موعد خروج کامل از این کشور به‌تدریج از تعدادشان کاسته می‌شود.

6 سال قبل تعداد نیروهای امنیتی افغانستان ۴۰ هزار نفر بود اما این کشور اکنون بیش از ۳۵۲ هزار نیروی نظامی دارد که باید امنیت را در ۳۴ ولایت این کشور تأمین کنند. این در حالی است که همزمان با این انتقال مسئولیت‌ها، حامد کرزی از اعزام هیأت این کشور به قطر برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان خبر داده است.

همزمان با اعلام شروع به‌کار دفتر طالبان در دوحه، کرزی با اعلام سفر شورای‌عالی صلح افغانستان به قطر تأکید کرد که مذاکرات براساس 3 اصل ادامه گفت‌وگوها در خاک افغانستان، پایان خشونت‌ها و تبدیل‌نشدن طالبان به ابزار کشور سوم انجام خواهد شد. رئیس‌جمهور افغانستان امیدوار است با رسیدن به صلح با طالبان بتواند آرامش را به این کشور پس از سال‌ها جنگ و ناآرامی بازگرداند.

کد خبر 219470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز