همشهری آنلاین: دولت انگلیس اذعان کرده است که نیروهای این کشور در افغانستان به صورت غیرقانونی ۸۰ تا ۹۰ افغان را در «کمپ بسشن» نگاه داشته‌اند.

افغانستان

به گزارش شبکه پرس تی وی، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس گزارشی را که به تازگی منتشر شده و در آن وکلای انگلیسیِ بازداشتیان افغان در کمپ بسشن از این حقیقت پرده برداشته‌اند که نیروهای انگلیسی به صورت غیرقانونی بیش از ۸۵ افغانی تبار را بدون محاکمه در بازداشت نگاه داشته‌اند، تایید کرده است. با وجود این، وزیر دفاع مدعی شد که این بازداشت‌ها قانونی انجام شده‌ است.

این وکلا که دفاع از هشت بازداشتی را بر عهده دارند می‌گویند موکلانشان تا ۱۴ ماه بدون اتهام در کمپ بسشن نگاه داری شده‌اند. آنان همچنین یادآور شدند که این اقدام به عنوان یک بازداشت غیرقانونی محسوب می‌شود.

آنان این افشاگری‌ها را با رسوایی‌های مربوط به مراکز بازداشت مخوف امریکا در خلیج گوانتانامو واقع در کوبا و ابو غریب در عراق مقایسه کردند.

به گفته این وکلا بازداشت موکلانشان، که تمامی آنان در روستاهای هلمند و قندهار دستگیر شدند، با قوانین بین‌المللی و قوانین خودِ کشور انگلیس مغایرت دارد.

نیروهای انگلیسی در افغانستان تنها اجازه دارند افراد مظنون را نهایتا برای مدت ۹۶ ساعت در بازداشت نگاه دارند.

وکلا اعلام کرده‌اند که برای آزادی موکلان خود به دادگاه عالی مراجعه کرده‌اند و این در حالی است که وزارت دفاع از دسترسی آنان به زندانیانی که ماه‌ها در بازداشت به سر می‌برند، ممانعت کرده است.

وکلا در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که هیچ تاریخ مشخصی برای محاکمه بازداشت‌شدگان افغانی اعلام نشده است، در این بیانیه همچنین آمده است که اقدام وزارت دفاع انگلیس «آشکارا نقض قوانین این کشور و قوانین بین‌المللی است.»

فیل شاینر، یکی از این وکلا دولت انگلیس را به سبب عدم اطلاع رسانی به پارلمان درباره شرایط کمپ بسشن متهم کرده و گفته است این بازداشت‌ها «عمیقا نگران کننده» و «کاملا بر خلاف قانون اساسی» است.

یکی دیگر از این وکلا با نام رزا کرلینگ که وکالت یک زندانی ۲۰ ساله را بر عهده دارد، گفت: «موکل ما از اوت سال ۲۰۱۲ در کمپ بسشن نگاه داشته شده است. هیچ گونه جرمی به او تفهیم نشده است و وی برای دریافت مشاوره حقوقی درباره دستگیری خود به هیچ وکیلی دسترسی ندارد.»

کد خبر 216663
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز