گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: ماجرای دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های‌ نوین گلبهار که گزارش کامل آن در همشهری 18 اردیبهشت منتشر شد، به موضوع جالبی تبدیل شده است، این دانشگاه از نظر وزارت علوم هنوز به‌عنوان دانشگاه به رسمیت شناخته نمی‌شود و یکی از مراکز زیر مجموعه دانشگاه فردوسی مشهد است و هنوز دانشگاهی به‌نام دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین گلبهار تأسیس نشده است

دانشگاه

مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در پاسخ به پرسش همشهری درباره مشکلات دانشجویان دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های ‌ نوین گلبهار گفت:‌ ایجاد دانشگاه صنعت و معدن گلبهار از مصوبات سومین دور از سفرهای هیأت دولت به استان خراسان رضوی است.

سیدابوالفضل حسنی اظهار کرد: براساس مصوبه هیأت دولت ابتدا موضوع ایجاد دانشگاه صنعت و معدن مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به اینکه دانشگاه فردوسی مشهد، ‌دانشگاه مادر استان خراسان رضوی است، نسبت به ایجاد دانشکده فناوری‌های نوین با 2 رشته زیر مجموعه خودش اقدام کند و از سوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، جواد سرگلزایی به‌عنوان سرپرست این دانشکده منصوب شد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد دانشگاه باید مراحلی طی شود افزود: ‌ابتدا باید 3دانشکده و هر کدام با 3گروه آموزشی ایجاد شود و پس از صدور موافقت اصولی و قطعی با آنها، سرپرستان دانشکده‌ها درخواست ایجاد دانشگاه کنند و موضوع در وزارت علوم بررسی و پس از موافقت قطعی مجوزصادر شود.

مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم گفت: در این مرحله برای دانشگاه فناوری‌های نوین، برای ایجاد یک دانشکده موافقت اصولی و سپس قطعی صادر شد و در 2 رشته کامپیوتر و معدن در مقطع کارشناسی دانشجو پذیرش شد و هم‌اکنون مجموعه آموزش عالی گلبهار دانشکده‌ای زیرنظر وزارت علوم و وابسته به دانشگاه فردوسی مشهد است.

حسنی تصریح کرد: از نظر وزارت علوم دانشکده فناوری‌های نوین گلبهار به‌عنوان دانشگاه شناخته نمی‌شود و باید مراحل قانونی طی شود، ساختار و اعضای هیأت علمی آماده شوند و موضوع در شورای گسترش وزارت علوم مطرح و مجوز لازم صادر شود.
وی وعده داد که طی چند روز آینده مشکل دانشکده فناوری‌های نوین گلبهار با توجه به اینکه مسئولیت آن بر عهده دانشگاه فردوسی مشهد است حل شود و با ایجاد 2دانشکده دیگر در آینده ‌دانشکده فناوری‌های نوین گلبهار به دانشگاه تبدیل شود.

دانشکده‌ای زیرنظر استانداری

در همین حال چند روز پیش معاون آموزشی دفتر آموزش و پژوهش استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با روزنامه قدس از حل بخشی از مشکلات دانشجویان دانشگاه مهندسی علوم و فناوری نوین گلبهار خبر داد.علیرضا قاسمی افزود: دانشجویان این دانشگاه می‌توانند از امتیاز انتقال به سایر دانشگاه‌ها استفاده کنند، درحالی‌که تاقبل از این به‌دلیل اینکه اسم دانشگاه در سایت وزارت علوم برای انتقالی باز نمی‌شد، دانشجویان دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین گلبهار هم امکان استفاده از آن رانداشتند.

وی اضافه کرد: با پیگیری‌های استانداری خراسان رضوی از وزارت علوم، از هفته گذشته این امکان فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند درصورت دارا بودن شرایط انتقالی از این امتیاز استفاده کنند.قاسمی با تأکید بر اینکه پیگیری‌های زیادی توسط استانداری برای رفع مشکل دانشجویان دراین بخش انجام شده است، گفت: یکی از مشکلات کلیدی این دانشگاه عدم‌تعیین رئیس و هیأت امنا توسط وزارت علوم است که درصورت رفع آن همه مشکلات دانشجویان دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین گلبهار به‌طورحتم حل می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم در تحویل‌گیری این دانشگاه باید با جدیت و سرعت بیشتری وارد عمل شود، اظهار داشت:نباید وضعیت به‌گونه‌ای شود که این دانشگاه مستقل به‌عنوان زیر مجموعه دانشگاه‌های دیگر قرار گیرد که اگر این مسئله
رخ دهد مناسب و خوب نیست.

گسترش بی‌رویه آموزش عالی بازهم مشکلاتی ایجاد کرده است

18اردیبهشت گزارشی تحت عنوان «دانشگاهی که در فهرست وزارت علوم نیست» درج شد که در آن به بخشی از مشکلات دانشجویان دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین گلبهار اشاره شده بود و اینکه این دانشگاه سرپرست یا رئیسی ندارد.
دانشجویان در گفت‌وگو با همشهری مدعی شدند که دانشگاه مهندسی علوم و فناوری‌های نوین گلبهار توسط 2نفر از کارکنان استانداری اداره می‌شود و وزارت علوم هیچ نقشی در اداره این دانشگاه ندارد. همچنین پس از بررسی موضوع مشخص شد وزارت علوم در دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار هیچ نقشی ندارد و این دانشگاه توسط فردی که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی استانداری خراسان رضوی تعیین کرده، اداره می‌شود!

موضوع را به‌صورت تلفنی از مسعود رنجبر، نماینده استانداری خراسان رضوی در دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار پیگیری کردیم، ‌ وی در پاسخ به پرسش همشهری درباره آخرین وضعیت این دانشگاه گفت: متأسفانه هنوز وزارت علوم دانشگاه علوم و فناوری‌های نوین گلبهار را تحویل نگرفته و برای این دانشگاه رئیس یا سرپرستی از طرف وزارت علوم معرفی نشده است.

وی تصریح کرد: استانداری ‌خراسان رضوی به همه تعهدات خود درباره این دانشگاه عمل کرده است و همچنان چشم انتظار اقدامات وزارت علوم هستیم که تاکنون اقدامی انجام نشده است. رنجبر درباره مسائل و مشکلات مطرح‌شده از سوی دانشجویان اظهار کرد: این دانشجویان از طریق کنکور سراسری پذیرفته و از طرف سازمان سنجش برای ثبت‌نام معرفی شده‌اند و البته دانشگاه فردوسی مشهد هم مصوبه هیأت دولت مبنی بر جذب دانشجو، تأمین اعضای هیأت علمی و نیروی انسانی دانشگاه
علوم و فناوری‌های نوین گلبهار را انجام نداده است.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ‌ترین مشکل این دانشگاه معرفی‌نشدن رئیس دانشگاه از سوی وزارت علوم است، گفت: چنانچه وزارت علوم این دانشگاه را تحویل بگیرد همه مشکلات مرتفع می‌شود. این دانشگاه از ابتدا تاکنون توسط استانداری اداره شده و همه هزینه‌ها را استانداری پرداخته است و اگر این دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های وزارت علوم گنجانده شود یقینا به آن بودجه و اعتبار مستقل تخصیص می‌یابد.

کد خبر 215310
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز