گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: با وجود منع قانونی تاسیس دانشگاه غیردولتی در تهران، طی یک‌ماه اخیر ۲مجوز صادر شده است و احتمالا فردا هم باید منتظر صدور مجوزهای دیگری به بهانه‌های مختلف باشیم.

با توجه به روند پیش‌رو به‌نظر می‌رسد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که ممنوعیت تاسیس دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در 27استان ازجمله تهران و البرز را مصوب کرده، با تمسک به بهانه‌های مختلف برای افراد خاص مجوز تاسیس دانشگاه صادر می‌کند.

از خرداد 88تا تیر 92

مدیرکل آموزش‌های غیردولتی وزارت علوم که خرداد 88طی بخشنامه‌ای بر بررسی نشدن درخواست‌های جدید برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهران تأکید کرد، دیروز از موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاسیس 2دانشگاه غیرانتفاعی در تهران و البرز خبر داد. غلامعلی نادری با اشاره به حد اشباع رسیدن تعداد دانشگاه‌های غیرانتفاعی در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها برای چندمین بار گفت: وزارت علوم روند صدور مجوز دانشگاه‌های غیرانتفاعی را متوقف کرده است و فقط تاسیس دانشگاه‌های خاص در تهران توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود. وی با بیان اینکه اخیرا مجوز تاسیس 2دانشگاه دیگر در استان تهران و البرز برای پذیرش دانشجو صادر شده است، اظهار کرد: اخیرا 12مورد درخواست تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی در تهران و البرز به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شد که تاکنون با 2مورد آن موافقت شده است.

توقف صدور مجوز در 27استان

افزون بر بخشنامه خرداد 88مبنی بر بررسی‌نشدن درخواست تاسیس دانشگاه غیردولتی، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم در فروردین90نیز از توقف صدور مجوز تأسیس دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی در کشور به جز استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خوزستان سخن گفت. نادری با انتقاد از نحوه پراکندگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی در کشور به مهر گفت: در گذشته که طرح آمایش سرزمین نبوده است هر کس تقاضای تأسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی به وزارت علوم ارائه می‌کرده در پاسخش گفته شده که «بلامانع است».

وجود 300درخواست

در همین حال، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی اخیرا به روزنامه شرق گفت: اکنون بیش از 300درخواست برای تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد که در وزارت علوم خاک می‌خورند. علی آهون‌منش تصریح کرد: برای صدور مجوز بین افراد مختلف تفاوت قائل می‌شوند و سیاست شفافی در زمینه اعطای مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود ندارد، مثلا یکی از مدیران وزارت علوم در نشستی با رؤسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی به صراحت اعلام کرده وقتی یک نماینده مجلس درخواست تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی دارد ما معمولا نمی‌توانیم به او جواب منفی بدهیم.

در همین حال بهمن 91نیز مدیرکل آموزش‌های غیردولتی وزارت علوم با اشاره به میزان تقاضاها برای راه‌اندازی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به مهر گفت: 302مورد درخواست جدید تاسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی - غیرانتفاعی به وزارت علوم ارسال شده که از این میان به 15مؤسسه مجوز موافقت اصولی اعطا شد. نگاهی گذرا به نحوه صدور مجوز تاسیس مؤسسات آموزش عالی در 3سال گذشته نشان می‌دهدکه قانونی برای همه نیست و اجرای قانون بستگی به فرد درخواست‌دهنده مجوز تاسیس دانشگاه دارد.

کد خبر 227901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز