گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: 300هزار دانش‌آموخته دانشگاهی بیش از 100میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بدهکار هستند و سال‌هاست که برای تسویه مراجعه نکرده‌اند.

دانش

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه سر انجام باز پرداخت وام‌های دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور به صندوق رفاه چه شد؟ اعلام کرد: از سال 1377 تاکنون 300هزار فارغ‌التحصیل مبلغ 100 میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند و با وجود پیگیری‌های فراوان برای تسویه حساب مالی مراجعه نکرده‌اند. کیوان مرادیان با بیان اینکه بسیاری از دانش‌آموختگان با دریافت گواهی موقت که مدت اعتباری برای آن تعیین نشده است دیگر برای دریافت اصل مدرک تحصیلی نیازی احساس نمی‌کنند گفت: با هدف برگرداندن وام‌های این گروه از دانش‌آموختگان قرار شده تا اعتبار گواهی موقت یکساله شود و بیش از یک سال قابل تمدید نیست و این موضوع پس از تأیید در هیأت دولت برای اجرا ابلاغ می‌شود. وی افزود: ‌اصل مدارک تحصیلی دانشجویان بدهکار تا زمانی که تسویه حساب کامل نکنند به آنها تحویل داده نخواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اینکه فروردین امسال آخرین مهلتی است که صندوق رفاه برای تسویه وام‌های دانش‌آموختگان تعیین کرده است اظهار کرد: این مهلت تمدید نمی‌شود و چنانچه این گروه از فارغ‌التحصیلان برای تسویه وام خود مراجعه نکنند افزون بر جریمه‌ای که درنظر گرفته شده است موظف به باز پرداخت مبلغ وام با سود 12درصد خواهند بود. مرادیان افزود: یکی از راه‌های تسویه استفاده از ظرفیت یارانه‌ای است که افراد دریافت می‌کنند، یعنی اگر اقتضا کند از محل یارانه افراد برای پرداخت بدهی اقدام می‌کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره بازپرداخت وام‌های دانشجویی نیز گفت:‌ بازپرداخت وام‌های دانشجویی بسیار مهم است و دانشجویان موظف هستند 9‌ماه پس از فارغ‌التحصیلی نسبت به باز پرداخت وام خود اقدام کنند و اگر به خدمت سربازی اعزام شوند مدت سربازی هم به این زمان اضافه می‌شود و اگر در مقطع بالاتری قبول شدند آن هم به فرجه بازپرداخت افزوده می‌شود. وی اظهار کرد: بازپرداخت نشدن وام‌های پیشین موجب شده تا بسیاری از دانشجویان از تسهیلات وام برخوردار نشوند زیرا صددرصد این مبلغ صرف توزیع مجدد وام به سایر دانشجویان خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درخصوص وام شهریه و اعطای آن به دانشجویان شاغل نیز تأکید کرد: مجوز پرداخت وام شهریه به دانشجویان شاغل به هیچ‌یک از مراکز تحت حمایت صندوق رفاه داده نشده است و اگر دانشگاهی به متقاضیان شاغل وام بدهد تخلف کرده است. به گفته مرادیان هم‌اکنون اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان در قالب وام‌ به دانشجویان پرداخت شده است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی باید در اقساط 60ماهه نسبت به بازپرداخت وام دریافتی اقدام ‌کنند.

وی درباره تعیین تکلیف برگرداندن بودجه یارانه غذا به صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: با وجود اینکه بارها به کمیسیون تلفیق تأکید کرده‌ایم که دانشگاه‌ها با این روند موافق نیستند اما رقم یارانه غذا در سرجمع بودجه دانشگاه‌ها لحاظ می‌شود؛ هرچند می‌توان این رقم را به صندوق برگرداند اما این کار غیرقانونی است.

سرانه خوابگاهی کمتر از استاندارد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به پرسش همشهری درباره وضعیت سرانه خوابگاهی و گله دانشجویان از تراکم خوابگاه‌ها گفت: هم‌اکنون کمتر از 14درصد از کل جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه‌های کاملا دولتی مشغول به تحصیل هستند که بیش از 80درصد متقاضیان خوابگاهی در خوابگاه‌های دولتی اسکان دارند و مابقی نیز به طرق دیگر خوابگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

مرادیان اظهار داشت : سرانه خوابگاهی به ازای هر دانشجو 10 تا 14 مترمربع است و این استاندارد در دانشگاه‌های شهرستان ها رعایت می‌شود ولی در کلانشهرها و به‌ویژه تهران این سرانه به‌دلیل بالا بودن تعداد متقاضیان خوابگاه و بالا بودن هزینه اجاره خوابگاه در خارج از دانشگاه‌ها، هشت متر است. رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: مشکل عمده ما در بحث خوابگاه کمبودی است که در دانشگاه‌های غیردولتی با آن روبه‌رو هستیم که امید است مشکل کمبود خوابگاه نیز همانند مشکل مدرسه‌سازی با همت بلند خیرین رفع شود.

کد خبر 212627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز