سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

گروه حوادث: توفان و گردباد عظیمی که ایالت اوکلاهامای آمریکا را درنوردید شهر مور با جمعیت 50هزار نفر را با خاک یکسان کرد و جان دست‌کم 91نفر را گرفت.

طوفان

بیش از 20نفر از قربانیان را کودکانی تشکیل می‌دهند که در هنگام وقوع توفان در مدرسه حضور داشتند. توفان و گردباد مرگباری که سرعت 321کیلومتر بر ساعت داشت روز دوشنبه بخش‌های وسیعی از ایالت اوکلاهاما را درنوردید و بیشترین خسارت را به شهر مور وارد کرد تا جایی که بخش‌های زیادی از این شهر را با خاک یکسان کرد و خانه‌های زیادی را هم به آتش کشید.

توفان در مدت زمان 45دقیقه این شهر را به تلی از آوار تبدیل کرد و در این میان دردناک‌ترین حادثه در مدرسه ابتدایی پلازا رخ داد جایی که گفته می‌شود حدود 500دانش‌آموز در آنجا سرگرم تحصیل بودند و ساختمان این مدرسه در مسیر اصلی گردباد قرار داشت. وقتی گردباد به این مدرسه رسید، دیوارها شروع به ریزش کردند و آوار مرگ روی سر کودکان دبستانی فرو ریخت. تیم‌های امدادی به سرعت راهی مدرسه شدند اما بسیاری از کودکان زیر آوار گرفتار شده بودند.

امدادگران و خانواده‌های دانش‌آموزان که سراسیمه خود را به مدرسه رسانده بودند به کمک دانش‌آموزان پرداختند و توانستند تعداد زیادی از آنها را از زیر آوار نجات دهند و با خودروهای شخصی یا آمبولانس به بیمارستان انتقال دهند. این در حالی بود که تعداد دیگری از آنها نیز همزمان با رسیدن توفان به مدرسه از ساختمان خارج شده و به کلیسایی در همان حوالی منتقل شده بودند.

خبرگزاری‌ها گزارش کردند که امدادگران اجساد 20کودک را در این مدرسه پیدا کرده‌اند و این در حالی بود که 7نفر از آنها در استخر مدرسه غرق شده بودند. با این حال هنوز از سرنوشت 24کودک دیگر که در این حادثه ناپدید شده‌اند خبری نیست.به گزارش رویترز توفان اوکلاهاما به مدرسه دیگری نیز در شهر مور خسارت وارد کرد اما شدت خسارت در آنجا بسیار کمتر از خسارتی بود که به دبستان پلازا وارد شد.

مرگ خانواده 4نفره

در میان اجسادی که امدادگران از زیر آوار توفان بیرون کشیدند، اجساد خانواده‌ای 4نفره دیده می‌شود که ظاهرا هنگام توفان سعی داشته‌اند با قرار گرفتن در داخل کمدها و یخچال خانه، جان خود را نجات دهند. یکی از اعضای این خانواده نوزادی بود که جسد بی‌جانش در کنار بقیه اعضای خانواده‌اش پیدا شد. تا‌کنون خبرگزاری‌ها از مرگ 91نفر در این توفان مرگبار خبر داده‌اند و گفته می‌شود یکی از بیمارستان‌های شهر مور نیز به‌شدت آسیب دیده‌است. بیش از 230مجروح در 2بیمارستان این شهر تحت درمان قرار دارند که بیش از 70نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. وضعیت ده‌ها نفر از مجروحان نیز وخیم اعلام شده‌است و تلاش برای نجات آنها ادامه دارد. توفان در اوکلاهاما همچنین باعث آسیب دیدن دکل‌های مخابراتی و برق در این شهر شده و برقراری ارتباط را در آنجا مشکل کرده است. صدها خانه در مناطق توفان‌زده تخریب شده‌اند و دست‌کم 8هزار نفر از ساکنان این شهر خانه‌های خود را ترک کرده و به مکان‌های امن گریخته‌اند.

توفان کم‌سابقه

این گردباد بسیار قدرتمندتر از گردبادی بود که در سال1999 این منطقه را درنوردید و 36کشته برجای گذاشت. به گزارش بی‌بی سی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با ماری فالین، فرماندار اوکلاهاما، این توفان را فاجعه‌ای عظیم خوانده و اعلام کرده که از هیچ کمکی به این شهر کوتاهی نخواهد شد.

کد خبر 215285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز