گروه اقتصادی: فراهم کردن شرایط و مجوزهای قانونی حضور بانک‌های خارجی در داخل کشور، از مهمترین برنامه‌های پیش‌روی بانک مرکزی و دولت به شمار می‌آید.

در همین راستا، با اقداماتی که در شورای پول و اعتبار و وزارت اقتصاد در حال شکل‌گیری است به نظر می‌رسد در آینده نزدیک حضور شعب بانک‌های معتبر بین‌المللی در داخل کشور به واقعیت بپیوندد.

در همین ارتباط با  دکترسید حمید حسینی،رئیس کمیسیون توسعه و تجارت و خدمات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • حضور بانک‌های خارجی در ایران چه تاثیری بر اقتصاد کشور و روند خصوصی‌سازی خواهد گذارد؟

اعطای مجوز به بانک‌های خارجی برای حضور در داخل کشور، قطعا اقدام مثبتی است زیرا اولین اقدام در خصوصی‌سازی، آزادسازی بازار پول است که با حضور بانک‌های خارجی این فرآیند، تسریع خواهد شد.

تاسیس شعب بانک‌های خارجی در داخل ایران از طرفی به بازار پول کمک می‌کند و از طرف دیگر، دسترسی بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به منابع بانکی را آسان می‌سازد.این اقدام، در بلندمدت نیز به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد تا به اقتصاد جهانی و بانک‌های خارجی وصل شود و سیستم بانکی ایران وارد کلاس بین‌المللی شود.

در شرایط فعلی، بنگاه‌های اقتصادی برای دریافت فاینانس‌های خارجی با مشکل مواجهند، اما مطمئنا با تاسیس شعب بانک‌های خارجی در داخل کشور، با استفاده از اعتبار و نام این بانک‌ها، دریافت فاینانس خارجی، بسیار آسان‌تر خواهد شد.

  • با توجه به اینکه در چند ماه اخیر به علت فشارهای آمریکا و همچنین قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کشورمان، برخی بانک‌های خارجی مبادلات ارزی خود با ایران را قطع کرده‌اند، آیا امکان حضور شعب بانک‌های خارجی در این شرایط وجود دارد؟

تسهیل کردن شرایط حضور بانک‌های خارجی در ایران حتی در اوضاع تحریم‌ کنونی نیز اقدام بسیار مفیدی است. اگر در وضع فعلی بانک‌های خارجی حاضر شوند که به فعالیت در داخل ایران بپردازند منفعت بالایی نصیب ایران می‌شود و به اعتقاد من باید به بانک‌های خارجی امتیازاتی اعطا کنیم تا به حضور در بازار ایران راغب‌تر شوند.

اکنون فقط تعداد محدودی از بانک‌های بین‌المللی محدودیت‌های بانکی علیه ایران اعمال کرده‌اند و هنوز بسیاری از بانک‌های معتبر به مبادلات خود با ایران ادامه می‌دهند. در صورتی که بتوانیم با اعطای مشوق‌هایی پای بانک‌های خارجی به کشور را در شرایط فعلی باز کنیم، این اقدام موجب تاخیر در اثرگذاری تحریم‌ها نیز خواهد شد.

  • برنامه مهم دیگر در عرصه بانکی کشور، فراهم کردن شرایط خرید سهام بانک‌های داخلی و بانک‌های مشمول واگذاری‌های اصل 44 توسط سرمایه‌گذاران خارجی است. آیا سرمایه‌گذاران خارجی رغبتی به خرید سهام بانک‌های ایرانی نشان خواهند داد؟

چون بر اساس قانون فعلی، شرکت‌های خارجی حداکثر تا 10 درصد سهام یک شرکت‌ یا بانک را می‌توانند خریداری کنند و بعلاوه اینکه تا مدتی پس از واگذاری نیز مدیریت سهام در اختیار دولت باقی خواهد ماند، به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی علاقه‌ای به خرید سهام بانک‌های دولتی ما داشته باشند.

سرمایه‌گذاران خارجی به علت کارآیی پایین و هزینه‌های بالای بانک‌های داخلی، علاقه‌ بیشتری به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و پتروشیمی دارند.

کد خبر 21525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز