یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شاید هیچ کشور دیگری در دنیا انتخاباتی مانند پاکستان را تجربه نکرده باشد؛ انتخاباتی که از هفته‌های پیش از برگزاری، تبلیغات نامزدها و احزاب برای آن در میان تیراندازی و انفجار انجام شد و حالا با اینکه ۹ روز از برگزاری انتخابات گذشته و نتیجه هم اعلام شده، هنوز هم خشونت‌های آن ادامه دارد.

پیش از برگزاری انتخابات پاکستان و همزمان با رای‌گیری، شهرهای مختلف این کشور شاهد انفجار و حملات خونین بود. پسر یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر سابق پاکستان در جریان تجمعی انتخاباتی ربوده شد و عمران خان، رهبر حزب جنبش انصاف از ارتفاع ۵ متری سقوط کرد و راهی بیمارستان شد تا کلکسیون عجایب انتخابات پاکستان تشکیل شود. مردم پاکستان با وجود این در میان حمله و انفجار هفته گذشته برای انتخابات نمایندگان پارلمان این کشور به پای صندوق‌های رأی رفتند اما پس از گذشت بیش از یک هفته حالا زهرا شهید حسین، معاون اول حزب جنبش انصاف که یکی از برندگان انتخابات شناخته می‌شود به ضرب گلوله کشته شده است. قتل این زن در حالی صورت گرفت که مردم شهر کراچی با اعتراض حزب جنبش انصاف درباره تقلب در شهر کراچی روز گذشته بار دیگر به پای صندوق رأی رفتند.

در کشورهای ناآرامی که مردم آن حرکت به سوی دمکراسی را تجربه می‌کنند هم به‌طور معمول خشونت‌ها با برگزاری انتخابات کاهش پیدا می‌کند و به‌تدریج اوضاع رو به آرامش می‌رود اما در پاکستان به‌نظر می‌رسد قرار نیست شعله خشونت‌ها خاموش شود. حزب جنبش انصاف به رهبری عمران خان، کاپیتان سابق تیم ملی کریکت پاکستان در انتخابات پارلمانی این کشور درخشش قابل توجهی داشت.

هنوز انگیزه قتل معاون حزب عمران خان مشخص نیست اما برخلاف خشونت‌های گذشته این‌بار حتی شبه نظامیان طالبان برای این ترور متهم نشده‌اند. برخی رسانه‌های پاکستان گفته‌اند تیراندازی به زهرا شهید حسین در هنگام دزدی از محل زندگی او صورت گرفته اما شلیک 2گلوله در سر این سیاستمدار نشان می‌دهد که او قربانی یک نقشه برای قتل شده است.

حزب عمران‌خان، حزب متحد قومی را متهم به تقلب در انتخابات کرد و با تنش میان دوطرف، دستور بازنگری در آرا و برگزاری رای‌گیری مجدد اما محدود در کراچی صادر شد. قتل زهرا شهید حسین هم در آستانه این رای‌گیر مجدد صورت گرفته و به همین‌خاطر عمران خان حزب متحد قومی را متهم به کشتن معاون حزبش کرده است.

او در پیامی اعلام کرده که الطاف حسین، رهبر حزب متحد قومی به‌خاطر تهدیدهای گذشته اعضای حزبش مسئول مرگ زهرا شهید حسین است. الطاف حسین از دهه۱۹۹۰ در تبعیدی خود خواسته در لندن به سر می‌برد و رهبر حزب جنبش انصاف تأکید کرده که به همین‌خاطر دولت انگلیس هم در این رابطه مقصر قلمداد می‌شود.

اوضاع در پاکستان نشان می‌دهد که برخلاف آنچه تصور می‌شود عامل خشونت‌ها تنها شبه‌نظامیانی با کلاشینکف نیستند و به جای سیاستمداران هنوز گلوله در این کشور حرف می‌زند. پاکستانی‌ها در تلاش هستند در مسیر دمکراسی برای نخستین بار در تاریخ این کشور و طی ۶۶ سال پس ازاعلام استقلال از انگلیس بدون دخالت نیروهای نظامی و کودتا با پایان عادی دوره یک دولت منتخب با رأی مردم قدرت در این کشور واگذار شود. مردم پاکستان با وجود همه تهدیدها، هشدارها درباره تقلب و نگرانی از خطر مرگ‌شان در حوزه‌های رای‌گیری به پای صندوق‌ها رفتند. در شرکت کم سابقه در انتخابات و با حضور ۶۰ درصد واجدین شرایط مردم پاکستان نشان دادند که می‌خواهند به‌جای سلاح نظامیان و خشونت شبه‌نظامیان خودشان با برگه‌های رأی سرنوشت‌‌شان را مشخص کنند. هنوز اما معلوم نیست که چه وقت نزاع رأی با گلوله و صدای پوتین نظامیان در پاکستان تمام می‌شود.

کد خبر 214980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز