شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گروه از محققان اسپانیایی موفق شدند با برنامه ریزی دوباره سیستم دفاعی موش‌های آزمایشگاهی، پیشرفت دیابت نوع ۱ را در این حیوانات متوقف کنند

توقف پیشرفت دیابت نوع 1

به گزارش ایرنا، محققان معتقدند که این نتایج را می‌توان به انسان‌ها نیز انتقال داد.

این مطالعات از سو‌ی‌ محققان بیمارستان 'جرمنس تریاس‌ای پوژول' بارسلونا انجام شده است.

محققان اسپانیایی می‌گویند که در تحقیقات خود توانسته‌اند مکانیسم مولکولی‌ عامل دیابت نوع ۱ را شناسایی و واکسن احتمالی آن را پیدا کنند و به همین دلیل، با جرات می‌‌توانند بگویند این نتایج برای انسان‌ها نیز کاربرد خواهد داشت.

در این مطالعه، محققان موفق شدند سلول‌های دنتریتیکی سیستم دفاعی موش‌ها را جدا کرده و تغییری در آنها انجام دهند تا پس از این که دوباره این سلول‌ها وارد بدن می‌شوند، مانع از نابودی سلول‌های تولیدکننده انسولین شوند.

نابودی سلول‌های تولید انسولین به بیماری دیابت نوع ۱ منجر می‌شود.

دیابت نوع ۱، یک بیماری خود ایمنی‌ است که بدن به نابودی سلول‌های تولید کننده انسولین می‌‌پردازد اما محققان اسپانیایی می‌گویند در تحقیقات خود دریافتند با ایجاد تحول و هدایت سلول‌ها می‌‌توانند روند نابودی آنها را تغییر دهند.

بر اساس این گزارش،محققان معتقدند تنها یک دوز واکسن کافی‌ است تا این حفاظت، همیشگی‌ باشد و در ۲۰ درصد موارد که به نظر می‌رسد این بیماری هیچ مداوایی ندارد، باید دوز واکسن ، فاصله استراحت بین واکسن‌ها و زمان شروع مداوا را تنظیم کرد.

به گفته آنها، مکانیسمی که باعث دیابت در موش‌ها می‌‌شود بسیار شبیه مکانیسم عامل دیابت در انسان‌ها است و در نتیجه دادن برنامه دوباره به سیستم دفاعی بدن می‌‌تواند راهی‌ موثر برای درمان این بیماری باشد.

اما هنوز یک مشکل جدی در این راه وجود دارد. برای یک موش ۳۰ گرمی ، لازم است به یک میلیون سلول، برنامه دوباره داده شود اما برای انسان‌ها باید به فکر برنامه ریزی برای میلیون‌ها سلول بود.

این مساله موجب شده است برخی پژوهشگران، انجام روند مذکور را در انسان‌ها غیرممکن بدانند، اما دانشمندان اسپانیایی می‌گویند در حال برنامه ریزی برای بهبود این وضعیت هستند.

کد خبر 214703
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز