همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد افرادی که میزان زیادی از غذاهای کم‌فیبر و فرآوری‌شده که به سرعت قند خون را بالا می‌برند، به طور قابل‌توجهی در معرض خطر دچار شدن به شایع‌ترین شکل دیابت هستند.

potatos

کارشناسان می‌گویند خوردن مرتب این غذاهای به اصطلاح  با "ضریب گلیسمیک بالا" با بالا بردن قند خون و فشار آوردن بر لوزالمعده برای تولید بیشتر انسولین می‌تواند افراد مستعد را دچار دیابت کند.

به گزارش رویترز پژوهشگران در این بررسی جدید به تجزیه و تحلیل 24 تحقیق منتشر شده از 1997 به بعد پرداختند که غذای مصرفی 125000 نفر را پیگیری کرده بودند. یافته‌های این بررسی جدید نتایج پژوهش‌های پیشین درباره رابطه میان غذاهای با ضریب گلیسمیک بالا مانند نان و سیب‌زمینی و دیابت را تایید می‌کنند.

این بررسی جدید که بوسیله پژوهشگرانی از جمله در دانشگاه کالیفرنیا لوس‌آنجلس و دانشگاه آکسفورد بریتانیا انجام شده و نتایج آن در جورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است، نشان داد که 125000 بزرگسال پیگیری‌شده به طور میانگین 139 گرم قند یا معادل‌ آن در روز خورده بودند.

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا حدود 8 درصد امریکاییان دیابت دارند. بیش از 90 درصد از این موارد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که در آن بدن برای تنظیم قند خون یا نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند یا تاثیربخشی انسولین در بدن کاهش یافته است.این تجزیه و تحلیل دقیقا مشخص نمی‌کند چه تعداد از این 125000 نفر واقعا به دیابت مبتلا شدند، اما به ازای هر 100 گرم قند اضافی در 2000 کالری دریافتی روزانه، خطر دیابت نوع 2 45 درصد افزایش می‌یافت.

کارشناسان می‌گویند صورتی دقت کافی در انتخاب نوع غذاهای روزانه نداشته باشید، به راحتی ممکن است بیش از 100 گرم قند در روز مصرف کنید.غداهای با ضریب گلیسمیک پایین شامل ماهی، گوشت، میوه‌ها و سبزی‌های با فیبر بالا، مغزهای خوراکی، پینر و فراورده‌های لبنی، برنج قهوه‌ای و سایر غلات سبوس‌دار است.

ضریب گلیسمیک (GI) تخمین می‌زند که هر گرم کربوهیدرات در دسترس (میزان کلی کربوهیدرات منهای فیبر) در یک غذا به دنبال مصرف آن نسبت به مصرف قند (گلوکز) خالص چه مقدار قند خون را بالا می‌برد. گلوگز ضریب گلیسمیک 100 دارد.

میزان تاثیر یک غذا را بر میزان قند خون می‌توان با ضرب کردن میزان کربوهیدرات آن در ضریب گلیسمیک معین‌شده برای آن غذا که در جداولی در دست است، تخمین زد.

این پژوهشگران می‌گویند مهم است که عامه مردم به درک بهتری درباره معنای ضریب گلیسمیک بالا و پایین و چگونگی محاسبه میزان قند مصرفی روزانه‌شان برسند. برای مثال یک موز خیلی رسیده به میزان بیشتری به موز هنوز سبزمانده قند خون را بالا می‌برد. سیب‌زمینی‌شیرین به صورت خام به جای پخته ضریب گلیسمیک پایین‌تری دارد.

کد خبر 201447

برچسب‌ها